سه شنبه‌ها در کلینیک آواتک چه می‌گذرد؟

05/26/2018

از نمایشگاه الکامپ ۱۳۹۶ با راه اندازی کلینیک آواتک میزبان تعداد زیادی از کارآفرینان بودیم. کلینیک آواتک، به عنوان بخشی از مسئولیت اجتماعی آواتک با هدف راهنمایی کارآفرینان در زمینه کسب و کار، جذب سرمایه فعالیت می کند.

اولین جلسه کلینیک در حاشیه الکامپ ۱۳۹۶ انجام شد و در جریان ۳ روز جلسات مشاوره انجام گردید. با توجه به حجم بسیار بالای درخواست‌ها و محدود بودن زمان، برای هر تیم/نفر ۱۰ دقیقه زمان مشاوره در نظر گرفته شد و تاکنون بیش از ۲۰۰ نفر/تیم در جلسات مشاوره آواتک شرکت داشته اند. اما هدف از نگارش این بلاگ، به اشتراک گذاشتن خروجی این جلسات و به نحوی پاسخگویی به پرسش‌های مشترک کارآفرینان و علاقمندان به این حوزه است. تاکنون مخاطبان کلینیک را چندین دسته تشکیل داده اند:

 

کسب و کارهای کوچک

 برخی از مخاطبین کلینیک، کسب و کارهایی هستند که به طور سنتی مشغول به فعالیت هستند و در تعریف استارتاپ‌ با توجه به عدم امکان رشد سریع و یا عدم استفاده از فناوری نمی‌گنجند. در کلینیک آواتک همواره سعی بر آن بود که به اینگونه کسب و کارها نیز تا حد امکان راهنمایی شوند تا بتوانند در کسب درآمد و سود به پایداری برسند. این نوع کسب و کارها در کنار استارتاپ‌ها بخشی از اقتصاد جامعه را تشکیل می‌دهند و آواتک در کنار حمایت از استارتاپ‌ها، تا حد توان خود از کسب و کارهای کوچک نیز حمایت کرده است.

لازم به ذکر است که برخی از این کسب و کارها تمایل به حضور در آواتک و حمایت از طریق شتاب‌دهی و سرمایه‌گذاری را داشتند که با توجه به ماهیت این کسب و کارها و عدم امکان رشد امکان همراهی این کسب و کارها وجود نداشت. با این حال ادامه این کسب و کارها به برخی از آن ها پیشنهاد شد، چرا که این کسب و کارها با وجود عدم تناسب با سرمایه‌گذاری خطرپذیر و ماهیت استارتاپی، توانایی سوددهی در حد تیم فعلی به عنوان یک کسب و کار کوچک را دارند.

** نکته اینکه کسب و کارهای کوچک نقش مهمی در اقتصاد یک کشور دارند و معمولا در شروع کسب و کار توسط دولت ها از حمایت ویژه‌ای برخوردار می‌شوند.

 

 

صاحبان ایده

این گروه از مخاطبان افرادی هستند که صاحب ایده بوده و برای توسعه محصول خود نیاز به راهنمایی داشتند. اما در اینجا به برخی از متداول‌ترین پرسش‌های انجام شده توسط صاحبان ایده پاسخ می‌دهیم:

 

  1. ایده دارم اما تیم ندارم. آیا آواتک در این زمینه کمک می‌کند؟

پاسخ: خیر، مهم‌ترین و شرط اول ورود به آواتک داشتن تیم (حداقل 2 نفر) و در صورت داشتن فناوری در محصول حضور یک نفر با دانش فنی است و شرط دوم، محصول توسعه داده شده (MVP) است.

 

 

  1. آواتک در جذب سرمایه چگونه به تیم ها کمک می کند؟

پاسخ: بر اساس تناسب محصول با بازار (Product/Market Fit) یک سرمایه اولیه 25 میلیون تومانی (Seed Fund) در اختیار هر تیم قرار می گیرد که مدل سرمایه گذاری آن به صورت نقدی و غیر نقدی است.

 

 

  1. چه ایده هایی در آواتک پذیرفته می شود؟

پاسخ: ایده هایی نو که فناوری و نوآوری در آن نقش بسیاری ایفا کند و مناسب زمان باشد. در حال حاضر الویت‌های ما ایده‌هایی در حوزه های:

فناوری‌های مالی (FinTech)، اینترنت اشیاء (IoT)، نرم افزار به عنوان سرویس (SaaS)، هوش مصنوعی (AI) و بلاک چین (BlockChain) می‌باشد.

 

 

{لازم به ذکر است کلینیک مشاوره‌ای آواتک هر دو هفته یکبار در روزهای سه‌شنبه برگزار می گردد و متقاضیان می‌توانند از طریق وبسایت رزروب اقدام به تعیین وقت نمایند.}

نظرات0
برچسب ها