من یک استارتاپ دارم. چگونه سرمایهگذار پیدا کنم؟
08/08/2017
این روزها بازار استارتاپها پر رونق شده و جوانهای زیادی با رویاهای بزرگ قدم در راه کارآفرینی میگذارند و سعی میکنند که مهارتهایشان را با چاشنی خلاقیت همراه کنند تا محصولی به بازار ارائه کنند و از این راه قدم در مسیر موفقیت و شکوفایی بردارند.
من این جمله را بارها و بارها شنیدهام. “ما یک استارتاپ هستیم. یک تیم خوب ساختیم و حدود یک سال است روی محصولمان کار کردهایم،محصول حاضر شده و آماده ورود به بازار است. حالا به دنبال سرمایهگذار هستیم تا با هزینه کردن در مارکتینگ، بازار را در دست بگیریم.”
به عنوان کسی که در مرکز این تحولات است، باید به شما بگویم در دنیای واقعی کسبوکار، هیچ سرمایهگذار حرفهای در چنین استارتاپی سرمایهگذاری نمیکند. دلیل هم ساده است. اجازه بدهید دنیا را از دید یک سرمایهگذار برای شما به تصویر بکشم.
یک سرمایهگذار حرفهای همیشه با انبوهی از افرادی برخورد دارد که فکر میکنند صاحب یک ایده ناب هستند و تنها با جذب سرمایه به یک کارآفرین بزرگ تبدیل میشوند. خیلی وقتها از همین “ایدههای ناب” همزمان توسط چندین کارآفرین مستقل به آنها معرفی میشود. بررسی صلاحیت و کیفیت این تیمها و محصولات کاری سخت، پرهزینه و پر ریسک است. اما سرمایهگذاران یک راه بهتر هم برای تشخیص خوب از بد دارند که همیشه در اولویت تصمیمگیری آنها قرار دارد.
“آیا شما محصولات وارد بازار شده؟ هفتهای چند درصد رشد داری؟ آیا پولی که برای سرمایهگذاری نیاز داری را دقیقاً میدانی که چگونه باید خرج کنی؟ وقتی به من میگویی برای جذب هر کاربر جدید ایکس تومان هزینه پیشبینی کردهای؛ این مقدار هزینه را بر اساس کدام تجربه مشخص بر روی استارتاپتان برآورد کردهای؟”
حقیقت این است که سرمایهگذار به دنبال “اعداد واقعی و تجربه شده” است و “حدسیات” را جدی نمیگیرد. شما برای قانع کردن یک “سرمایهگذار واقعی” نمیتوانید به او وعده موفقیت بفروشید در حالی که شواهدی دال بر این موفقیت رو نکردهاید.
اما ما برای ورود به بازار به سرمایه احتیاج داریم؟ چکار باید کرد؟
شما در مسیر موفقیت میتوانید چند راه مختلف را انتخاب کنید. میتوانید برای شروع ریسک کنید و از سرمایه شخصی خود شروع کنید. هزینه اولیه که انجام دادید، میتوانید “بر اساس اعداد واقعی” با سرمایهگذار صحبت کنید. هرچند هنوز حتی در مورد راه پیدا کردن همان سرمایهگذار هم صحبتی نکردهایم. پیدا کردن تک به تک سرمایهگذاران کار زمانبر و سختی است که به شدت از شما انرژی و زمان میگیرید و هدف اصلی استارتاپ شما را تحت تاثیر منفی قرار میدهد. علاوه بر این هر سرمایهگذاری هم مناسب کسب و کار شما نیست و باید از حوزه کاری شما شناخت کافی داشته باشد. برای مثال اگر حوزه فعالیت شما تجارت الکترونیک است و سرمایهگذاری که پیدا کردهاید مثلاً یک پزشک جراح ثروتمند است؛ احتمالاً انتخاب اشتباهی کردهاید و چنانچه این سرمایهگذاری رخ بدهد، مسیر رشد استارتاپ شما به سمت اشتباهی خواهد چرخید زیرا سرمایهگذار شما به واسطه پولی که در اختیار شما گذاشته صاحب رای و نظر شده اما از آنجایی که نسبت به حوزه فعالیت شما تجربه و دید ندارد، استارتاپ را در جهت اشتباهی هل خواهد داد.
آیا راه بهتری هم هست؟
یکی از راههای خوب پیش روی شما، استفاده از شتابدهندهها است.
آواتک شتابدهندهای است که استارتاپهای در حوزه فناوری اطلاعات (ICT) را پذیرش میکند، به آنها آموزشهای عمومی و تخصصی میدهد، به آنها برای مدت محدودی فضای کاری رایگان میدهد، با شبکهای از مربیان و افراد مهم و موثر در حوزه صنعتی خاص آن استارتاپ مرتبطشان میکند، مقداری سرمایه اولیه در اختیارشان قرار میدهد و در نهایت آنها را به مجموعه بزرگی از سرمایهگذاران معرفی میکند و در مسیر بسته شدن قرارداد سرمایه گذاری با شرایط ایدهآل با آنها همراهی میکند.
آیا این خدمات برای ما هزینه دارد؟
آواتک 2 برنامه متفاوت دارد:
دوره 2 ماهه رایگان آواکمپ متمرکز بر روی اعتبار سنجی محصول، درک بهتر از بازار و استراتژی ورود به آن، شامل :
فضای کار خلاق و پویا بهمراه اینترنت، اتاق جلسات و …
ارائه آموزشهای کاربردی
ارائه جلسات با مربیان حرفهای براساس نیازهای هر استارتاپ
شما در این دوره نه هزینهای پرداخت میکنید و نه سهامی را در اختیار آواتک قرار میدهید.
دوره 4 ماهه شتابدهی پیشرفته متمرکز بر روی توسعه محصول، بهینهسازی و اجرای استراتژی بازاریابی، توسعه نقشه راه محصول، تهیه طرح کسب و کار و پیش بینی های مالی شامل:
فضای کار خلاق و پویا بهمراه اینترنت، اتاق جلسات و …
ارائه آموزشهای کاربردی
ارائه جلسات با مربیان حرفهای براساس نیازهای هر استارتاپ
25میلیون تومان سرمایهگذاری اولیه
شما در این دوره هزینهای پرداخت نمیکنید ولی بین 8 تا 15 درصد از سهام استارتاپ خود را در اختیار آواتک قرار میدهید.
آیا کسانی که از آواتک استفاده کردهاند تا کنون موفق بودهاند؟
آواتک در طول حدود 3 سال فعالیت و به عنوان اولین و پرکارترین شتابدهنده ایران، تا کنون برای 36 استارتاپ شتابدهی انجام داده است و خروجیهای آواتک در مجموع بیش از 16 میلیارد تومان جذب سرمایه داشتهاند. از خروجیهای معروف آواتک میتوان به ریحون، تسکولو، فرانش، دونیت، اخباررسمی، نوار، نیکپرینت، بوتیک، نظربازار و … اشاره کرد.
چگونه میتوانم برای حضور در آواتک تقاضا دهم؟
آواتک برای دوره آواکمپ 4 بار در سال و برای دوره شتابدهی 2 بار در سال درهای پذیرشش را باز میکند و شما میتوانید از طریق وبسایت نوپاهاب برای حضور در این دوره ها اقدام کنید.