02/17/2015

11 رویداد استارتاپی برای پیدا کردن هم تیمی و اعتبارسنجی ایده ها

2 دلیل عمده انتخاب این موضوع  مشاهده سوالات فراوانی بود که از ما در مورد چگونگی پیدا کردن هم تیمی پرسیده می شد و دیدن بیش از صدها ارائه استارتاپی و نسنجیده بودن ایده هایی بود که برای ما فرستاده می شد. بعد از اینکه شروع به نوشتن بلاگ کردیم، مشاهده کردیم که ناخواسته یک لیستی درست شده از اکوسیستم استارتاپی ایران که هر کسی بعد از وارد شدن به هر کدام از موجودیت های این اکوسیستم میتواند برای 2 مشکلی که در بالا صحبتش را کردیم یک راه حلی پیدا کند. قطعا این لیست کامل نخواهد بود و مثل یک نقشه جغرافیایی که ممکن است در داخل خود جزایر کشف نشده بسیار داشته باشد، این لیست هم با نظرات شما کامل و کامل تر بشود. البته در هنگام جمع آوری این لیست، ما با رویدادهای زیاد دیگری هم برخورد کردیم ولی به دلیل اینکه وب سایت اینترنتی نداشتند یا بروز نبودند در این لیست قرار ندادیم.

رویکرد تقسیم بندی ما از نظر موضوعی براساس 5 دسته بندی زیر است:

معرفی اجمالی:

 

1- استارتاپ ویکندها: فکر کنم کمتر کسی باشد که دیگر اسم این رویداد استارتاپی بین المللی را نشنیده باشد، رویدادی 54 ساعته که علاقه مندان به راه اندازی استارتاپ  در 2 روز به صورت فشرده با پروسه ساخت تیم، سنجش ایده، نوشتن یک مدل کسب و کار و نحوه ارائه مدل کسب و کار خود در مقابل داوران و مربی ها آشنا می شوند. رویدادی که در آن به غیر از یادگیری بوم مدل کسب و کار، به شبکه سازی و پیدا کردن هم  تیمی و سنجیدن ایده خود نیز پرداخته می شود. برای اطلاع از برگزاری آخرین رویدادهای استارتاپ ویکندی این صفحه را چک کنید.

 

2- ماشین استارتاپ ناب: ماشین استارتاپ ناب یا Lean Startup Machine کارگاهی سه روزه در زمینه ساخت یک کسب‌وکار موفق است. بیشتر شرکت‌های جدید شکست می‌خورند چراکه چیزی می‌سازند که کسی نمی‌خواهد. LSM یک فرآیند برای کشف اینکه چه محصولی در بازار موفق خواهد بود و کدام موفق نخواهد شد را به شرکت‌کنندگان می‌آموزد. LSM تجربه آموزشی ۴۸ ساعته و فراگیر است. اگر می خواهید تمایز بین استارت ویکند و ماشین استارتاپ ناب را بدانید، اینجا را بخوانید.

 

3- ایده بازار امیرکبیر: ایده بازار دانشگاه صنعتی امیرکبیر با هدف بومی سازی رویدادهایی مثل استارتاپ ویکند ها در ایران تشکیل شده و شرکت کردن در آن برای همه آزاد است. تمرکز ایده بازار به غیر از جوایز و سرمایه اولیه ای که به ایده های برتر می دهد، بروی سنجش ایده ها در میان مخاطبان و داوران این رویداد است. تا الان این رویداد در سطح عمومی 2 بار و در سطح تخصصی 3 بار برگزار شده است.

 

4- استارتاپ گرایند: استارتاپ گرایند یک برنامه در راستای تقویت ارتباط کارآفرینان و موسسان استارتاپ ها در فضای کارآفرینی با رویکرد وب و تکنولوژی است. این جنبش با هدف آموزش، تشویق و الهام گیری و ارتباط سازی کمک می نماید تا ذینفعان حاضر در اکوسیستم استارتاپی شهر های مختلف با یکدیگر در ارتباط بود و از تجربیات هم بیاموزند. در واقع در کنار برنامه ی اصلی که مصاحبه با بنیان گذاران استارتاپ های موفق هست، شما فرصت در میان گذاشتن ایده های خود با دیگران و شبکه سازی را دارید. اطلاعات بیشتر در مورد استارتاپ گرایند تهران و سایت بین المللی آن.

 

5- همفکر: همفکر یک رویداد هفتگی‌ست و فرصتی برای کارآفرینان، برنامه نویسان، طراحان و سرمایه‌گذاران که به شبکه‌سازی،‌ تبادل نظر و یادگیری از یکدیگر بپردازند. همفکر هر هفته چهارشنبه‌ها ساعت ۶ تا ۸ شب در یک استارت‌آپ برگزار می‌شود. فرصت ناب شبکه سازی و سنجش ایده های خودتون در جمع ها و فضا های مختلف.

 

6- نشست های ماهانه گروه استارتاپ های ایران: با همت گروه استارتاپ های ایران در این دورهمی ها ایده پردازان، کارآفرینان، سرمایه گزاران، فعالان استارتاپی و موسسان زیادی از ایران و کشورهایی همچون آلمان و انگلستان حضور پیدا می کنند و پیرامون مسائل استارتاپ ها و کسب و کارهای نوپا به بحث، شبکه سازی و تبادل نظر می پردازند، برگزاری این نشست یکی از فعالیت های گروه استارتاپ های ایران می باشد.

 

7- وایزآپ: وایزآپ، جامعه ای برای علاقمندان به راه اندازی و صاحبان کسب و کار در ایران است. هدف وایزآپ آگاهی بخشی و مشارکت در ساختن کامیونیتی از کسب و کارهای محلی، از طریق فراهم کردن زمینه های لازم برای یادگیری جمعی و عملی، تقویت شبکه ارتباطی میان کارآفرینان نوپا و خبره و ایجاد فرصت برای همکاری افراد با مهارت های متفاوت با یکدیگر، است. این برنامه از چند پروژه جداگانه تشکیل شده که در اینجا اطلاعات بیشتری در مورد وایز آپ پیدا می کنید.

 

8- هاکا: جامعۀ برنامه نویسان در دنیا خیلی فعال هستند و با اشتراک گذاری دانش میان یکدیگر باعث رشد و پیشرفت جامعۀ برنامه نویسی می شوند. در ایران کمی اوضاع فرق می کند و برنامه نویسان معمولاً زیاد از فعالیت های یکدیگر اطلاعی ندارند و در اتاق خودشان مشغول کدنویسی هستند. این رویداد باعث می شود که با همکاران خودشان بیشتر آشنا شوند و به شبکه سازی (Networking) بپردازند. هاکا تهران بخشی از برنامۀ جهانی هاکاگلوبال است. که یک نبرد برنامه نویسی ماهیانه برای گردهمی برنامه نویسان و شبکه سازی است.

 

9- کنفرانس وب و موبایل ایران: جشنواره وب و موبایل ایران از معتبرترین جشنواره های حوزه فناوری اطلاعات است که از سال ۱۳۸۷ برگزار گردیده است. در سال ۱۳۹۲، بیش از ۹۰۰۰ وب سایت و ۱۲۰۰ نرم افزار تلفن همراه در گروه های مختلف به رقابت پرداختند. مراسم اختتامیه این جشنواره همه ساله همراه با کنفرانس علمی و میزگردهای تخصصی با حضور چهره های برجسته داخلی و بین المللی برگزار می گردد. جدا از کارگاه ها و میزگردهایی که برگزار می شود، بهترین فرصت برای شبکه سازی و در میان گذاشتن و سنجیدن ایده هاتون در جمع گسترده ای از فعالان حوزه فناوری اطلاعات در ایران می باشد.

 

10- تداکس ها: TEDx، برنامه ای ست محلی که به صورت مستقل سازماندهی می شود تا ضمن دنبال کردن فلسفه ی TED برای به اشتراک گذاشتن ایده های با ارزش، تجربه ی حضور در رویدادهای اصلی TED را برای شرکت کنندگان ایجاد نماید. در یک رویداد TEDx، پخش تصاویر ضبط شده از سخنرانی های با ارزش TED و سخنرانی های زنده با هم ترکیب می شوند تا زمینه ساز مباحث و گفتگوهای عمیق تر و موثرتری میان شرکت کنندگان در گروه های کوچک تر شود. تا کنون این رویداد، بارها در شهر تهران برگزار شده و شهرهای دیگر هم چون اصفهان و کیش در حال برگزاری است. اطلاعات بیشتر در وب سایت جهانی تداکس و وب سایت تداکس تهران

 

11- مدرسه کسب‌وکار دانشگاه صنعتی شریف: این مدرسه در نظر دارد بر روی نوع تفکر و دیدگاه افراد، مهارت‌های ارتباطی هم‌چون مذاکره، و ارائه کردن، و مهارت‌های کارآفرینی، تمرکز داشته باشد و با به کارگیری استاتید مجرب دانشگاه شریف در دوره های کوتاه مدت یک ماهه به آموزش، تشویق و شبیه سازی راه اندازی یک کسب و کار بپردازد. ضمن اینکه ورود برای همه با هر سنی  آزاد می باشد.

 

اگر به دنبال یک تقویم استارتاپی خوب می گردید که تا حدودی تمام رویداد های این لیست و سایر رویدادها را پوشش دهد، تقویم کانون کارآفرینی ایران را چک کنید.

نظرات12