05/10/2015

13 کتاب استارتاپی که هر کارآفرینی باید بخواند (قسمت 1)

چه یک فرد با تجربه در زمینه استارتاپ ها باشید و چه یک تازه کار، کارآفرینان در تمام پروسه یادگیری خود نیاز دارند تا دانش خود را در تمام سطوح راهبری و مدیریتی افزایش دهند. در این همین راستا بسیاری از کارآفرینان با تجربه و به نام در دنیا، کتاب های بسیاری نوشته اند که ما در این نوشته، 13 تا از کاربردی ترین کتاب های این حوزه را به همراه توضیح مختصری از محتوای کتاب به شما معرفی می کنیم. ضمن آن که آواتک قصد آن را دارد که با حمایت از موسسات فعال در حوزه ترجمه و نشر آثار استارتاپی، تعدادی از کتاب های این لیست را که ترجمه نشده اند برای استفاده جامعه استارتاپی ترجمه کند. اگر شما نیز کتاب های مفید دیگری می شناسید می توانید در بخش نظرات وارد کنید تا ما بعد از بررسی در لیست کتاب های ترجمه ای خود قرار دهیم.  در این نوشته به بررسی 8 کتاب این مجموعه می پردازیم و در بلاگ پستی دیگر به بررسی 5 کتاب معروف از سری ناب (Lean) می پردازیم.

 

How google works

گوگل چگونه کار می کند؟

نوشته اریک اشمیت و جاناتان روزنبرگ

زمانیکه اریک و جاناتان به گوگل آمدند، تصور می کردند که تمام چیزهایی که باید برای موفق کردن یک شرکت انجام دهند را می دانند. ولی به سرعت فهمیدند که تمام چیزهایی که بلد بودند اشتباه بوده است و باید قوانین جدیدی که باعث موفقیت یک شرکت در عصر اینترنت می شود را یاد بگیرند. آن ها از خود پرسیدند که چه چیزی تغییر کرده است؟

و جوابی که رسیدند این بود که تکنولوژی تمام جنبه های یک تجارت را عوض کرده است، تمام اطالاعات دنیا اکنون آنلاین شده است. تلفن های همراه همه را، در همه جا و به همه کس در هر زمانی وصل کرده اند. رایانش ابری قدرت یک سوپر کامپیوتر را در جیب شما قرار داده است و در نتیجه باعث به وجود آمدن انسان هایی شده است که بیشترین تاثیر را در همه زمان ها بر جوامع خود دارند و اریک از آن ها به عنوان موجودات باهوش یاد می کند و در ادامه درباره خصوصیات این افراد و اینکه چگونه می توان این افراد را جذب کرد و آن ها را نگه داشت، می نویسد و فرهنگی که این افراد در آن باقی می مانند و دست به خلق شگفتی می زنند. در ادامه وی درباره استراتژی ساخت گوگل  صحبت می کند و اینکه دوران بیزنس پلن های دست و پا گیر سرآمده و به جای بنا کردن کسب و کار خود بروی بستری که قطعا بسیار تغییر می کند، بنیان استراتژیکی خلق کنید که ثابت و مستحکم است. این بنیان سه ستون اصلی دارد که

  • قدرت خلق محصولات فوق العاده را دارد.
  • بهینه شده برای رشد و نه درآمدرایی
  • مسیر رقابت کردن را به خوبی می داند ولی دنباله روی آن نیستند

در پایان نیز به مراحل چگونگی ساخت بنای این بنیان می پردازند که تشکیل شده از:

  • استخدام این موجودات خلاق
  • ایجاد فضایی که این افراد دست به خلق کردن بزنند
  • دادن اختیار به آن ها برای ابراز عقیده و اجماع بروی بهترین گزینه
  • ایجاد جریان ارتباطی باز و آزاد و بیشینه کردن آن

 

84440E06-FB80-4D86-B1CE-4D6C458697CDImg100

چیزهای سخت درباره چیزهای سخت

نوشته بن هاروویتز

خیلی از افراد درباره اینکه شروع کسب و کار چه قدر خوب است صحبت می کنند، ولی فقط بن هاروویتز با خود صادق بوده و درباره مشکلات و سختی های شروع یک کسب و کار می نویسد. بن هاروویتز بنیانگذار اندرسون هاروویتز  یکی از سرشناس ترین افراد با تجربه در سیلیکون ولی ، درباره تجربه خود از زمان شروع یک کسب و کار تا مدیریت و فروش آن سخن می گوید. بن، مواردی را در کتاب خود می گوید که هیچ مدرسه مدیریتی به شما یاد نمی دهند. مواردی چون:

  • اخراج دوستان نزدیک خود از شرکت
  • چگونگی ایجاد مقام ها و عنوان ها و نحوه مدیریت آن ها
  • آیا استخدام از شرکت دوستانتان پسندیده است یا نه
  • چگونه روان خود را مدیریت کنید در حالیکه همه به شما تکیه کرده اند
  • چه کار کنید وقتی افراد باهوش، کارمندان بد می شوند.
  • چرا وی مدیرعامل بنیان گذار را ترجیه می دهد و چگونه یک بنیان گذار مدیرعامل باشید
  • آیا زمان مناسب برای فروش شرکت خود فرا رسیده و چگونه این کار را انجام دهید.

 

0SKKLKC

صفر تا یک

کتاب صفر تا یک، کتابی که به اعتقاد ما برای کسانی که حتی علاقه ای به دنیای استارتاپ ها ندارند، ارزشمند خواهد بود. کتابی که با خواندن آن برای مدتی  احساس فوق العاده بودن می کنید. کتابی به قلم پیتر تیل، خالق شرکت پی پال. صفر تا یک به توصیف پروسه ایجاد چیزی جدید از هیچ می کند. در واقع ایده کتاب در تقابل با ایده هایی است که از1 شروع می کنند، یعنی فقط به بهبود چیزی که قبلا وجود داشته بسنده می کنند. نویسنده در قسمتی می نویسد: “کپی کردن یک مدل کم ریسک تر و راحت تر از ایجاد چیزی جدید است. انجام دادن چیزی که ما می دانیم چگونه انجام می شود، دنیا را از 1 به n+1 می برد، ولی هر وقت چیزی کاملا جدید ایجاد می کنیم، از صفر به یک می رویم و نتیجه آن چیزی تازه و خارق العاده خواهد بود.”

بیل گیتس بعدی دیگر سیستم عامل نمی سازد، لری پیج بعدی، موتور جستجو نمی سازد، اگر این افراد را کپی می کنید از آن ها چیزی یاد نمی گیرید.

صفر تا یک به شما نشان می دهد که چگونه شرکت های صفر تا یکی بسازید و چگونه ارزش های جدید به دنیا اضافه کنید.

 

 

BMG-Book-Cover

بوم مدل کسب و کار

خلق مدل کسب ‏وکار از پرفروشترین کتاب های حوزه کارآفرینی است که توسط الکساندر استروالدر نوشته و انتشارات آریانا آنرا به فارسی منتشر نموده است. این کتاب با ارائه بهترین ابزار طراحی مدل کسب و کار، زبان مشترکی را خلق نموده است که کارآفرینان می توانند ایده کسب و کار خود را به زبان واضحی بیان نمایند. افراد کارآفرین باید خود را به ابزار ترسیم و طراحی مدل کسب ‏وکار مجهز نمایند تا بتوانند تراوشات ذهنی خود را در قالبی درآمدزا قرار داده و بتوانند سرمایه‌گذاران را قانع نمایند و نوآوری‌های خود را به سرانجام برسانند. در صورتی که نوآوری‌های فناورانه، پروژه‌های ارائه محصول جدید به بازارهای فعلی و نیز ارائه محصولات فعلی به بازارهای جدید با طراحی مدل کسب ‏وکار مناسب همراه نشوند، همگی به شکست خواهند انجامید. این کتاب ابزاری را در دست شما می‌گذارد تا از آن طریق بتوانید با استفاده از رویکردی نوین در مدیریت به نام «رویکرد طراحی» با ترسیم و طراحی مدل کسب‏وکار به خلقی نوآورانه دست بزنید و سازمان خود را متحول نمایید.

 

communities-book

جوامع استارتاپی (Startup Communities)

ساخت یک اکوسیستم کارآفرینی در شهر خود، نوشته برد فلد، موسس 2 صندوق سرمایه گذاری خطرپذیر و بنیان گذار Techstarts است. او در این کتاب از تجربه خود از ساخت یک جامعه استارتاپی در شهر بولدر امریکا می گوید و به معرفی دو جریان انسانی می پردازد که وظیفه ساخت این جامعه را بر عهده دارند، رهبران و خوراک دهنده ها. رهبران همان کارآفرینان هستند که باید جوامع استارتاپی را هدایت کنند و خوراک دهنده ها، مراکز دولتی، دانشگاه ها، شرکت های بزرگ، سرویس دهنده ها، سرمایه گذاران و مربیان هستند. او سپس با تشریح نقش و وظیفه هر کدام پرداخته و رویداد ها و برنامه هایی که به ساخت این جامعه کمک می کند را معرفی می کند.

 

 

 

 

 

traction

جذب (Traction)

راهنمای استارتاپ ها برای جذب مشتری، تقریبا تمام استارتاپ های شکست خورده یک محصول دارند، چیزی که باعث شکست آن ها می شود، نداشتن مشتری است. کتاب جذب با نگاه تغییر نگرش کارآفرینان از تمرکز بروی محصول به جذب مشتری نوشته شده است. جاستین مارز، نویسنده آن، ابزارها و چارچوب هایی از شرکت های موفق تعریف کرده که به شما کمک می کند تا کشف کنید کدام کانال بازاریابی، کلید رشد شما است.

“حتی اگر یک کانال توزیع مناسب که برای شما کار می کند پیدا کنید، می توانید شرکت موفقی داشته باشید” پیتر تیل، بنیان گذار پی پل

این چارچوب که نویسنده آن را چشم گاو می نامد، به کمک بنیان گذاران موفق شرکت هایی چون، ویکی پدیا، کاپاک، اورنوت و بسیاری دیگر تهیه شده است. این کتاب به شما نشان می دهد که چگونه بزرگترین شرکت های اینترنتی دنیا رشد کرده اند.

 

 

51r9zch2byL._SY344_BO1,204,203,200_

برد استارتاپ (Startup Board)

بیشترین استفاده را از برد مدیریتی استارتاپ خود ببرید- نوشته برد فلد

نویسنده با بیانی صریح کتاب را این گونه شروع می کند: “شما به عنوان بنیان گذار و کارآفرین، چیزهای زیادی برای انجام دادن دارید، درست کردن MVP، توسعه مشتری، استخدام، حسابداری. دیر یا زود شما برد مدیریتی شامل 3 تا 7 نفر تشکیل می دهید و این افراد در زمان هایی به شما می گویند چه کار کنید در حالیکه شما دو به شک هستید، در چارچوب نگه داشتن شما و حتی در مواردی شما را از دست خود شما نجات می دهند.”

برد فلد در این کتاب به اهمیت شکل دادن برد مدیریتی اشاره می کند و اینکه چه افرادی را در این برد با چه خصوصیتی باید بیاورید. او از تجارب خود در شکل دهی بردهای مدیریتی می گوید و اینکه افراد برد چگونه می توانند شما را حمایت کرده و شرکت را به اهدافی که گذاشته است سریع تر برساند.

 

 

 

xStartupCeo.png.pagespeed.ic.5jCVNugC8A

مدیرعامل استارتاپ (Startup CEO)

راهنمای عملی برای رشد استارتاپ خود

مت بلومبرگ نویسنده کتاب با اشاره به این که این کتاب برای تمام مدیران عامل چه آن ها که برای اولین بار آن را تجربه می کنند و چه آن ها که مدیرعامل یک شرکت بزرگ هستند مفید است. او که خود یک کارآفرین تکنولوژیک است، مسیری را که یک مدیرعامل کم تجربه در یک استارتاپ باید طی کند را به خوبی می شناسد و در کتاب خود که پنجمین کتاب او در سری کتاب های انقلاب استارتاپ است، به بیان چالش ها و مسائل تجربه مدیرعاملی خود می پردازد. مسائلی مانند:

  • چگونگی به تصویر کشیدن چشم انداز و استراتژی شرکت
  • نحوه ساخت سرمایه انسانی و نگه داشتن آن ها
  • چگونه یک مدیرعامل منابع حال حاضر خود را مسیر استراتژی شرکت و برای رسیدن به موفقیت هدایت می کند.

 

 

 

نظرات4