10 اصلی که به شما کمک می کند تا تجربه کاربری بهتری ایجاد کنید

04/27/2015

نوشته زیر به قلم ندا گلشن، راهبر تیم طراحی بازاریابی شرکت سرآواپارس است. اطلاعات بیشتر در مورد ایشان و شرکت سروآوا را در اینجا بخوانید.

شاید در مورد تجربه کاربری چیزهایی شنیده باشیم و درباره لزوم بهبود آن مطالبی هم خوانده باشیم. حتما با وب سایت‌ها و محصولاتی برخورد کرده‌ایم که تجربه کاربری خوبی داشته‌اند و ما سرویس مورد نظر خود را به سهولت از آن‌ها دریافت کرده‌ایم و خاطره خوب استفاده از آن سرویس در ذهن ما مانده است. ولی همه ما بدون شک تجربه استفاده از سرویس‌ها و محصولات با تجربه کاربری ضعیف را داشته‌ایم، سه‌ راه و چهارراه‌هایی در همین شهر که معلوم نیست چه باید انجام دهیم، شیرهای دستشویی که کلی باید فکر کنید که چطوری ممکن است باز شوند،  وب سایت‌هایی که هر روز به آنها ممکن است سر بزنیم که بسیار پیچیده اند و محصول‌های دیگری که تنها ارزان تهیه شده‌اند به جای آنکه درست طراحی شده باشند.

اما خبر خوب این است که طراحان در دنیای امروز به دنبال تغییر این وضعیت هستند و با محوریت کاربران در طراحی محصولاتی کاربردی، قابل استفاده و لذت‌بخش می‌سازند.

اما تعریف اینکه تجربه کاربری چیست و چه چیزی نیست،  با وجود حجم زیاد مفاهیمی که به یکباره در دنیای وب وارد شده‌اند کار ساده ای نیست.  یکی از ابتدایی‌ترین روش‌ها برای بهبود تجربه کاربری وب‌سایت ‌تان ارزیابی آن براساس استانداردهایی است که وجود دارند. این کار بیشتر از چند ساعت وقتتان را نمی گیرد، اما آنچه مهم است این است که حاضر باشید این قدم را بردارید و در مورد محصول‌تان با خودتان روراست باشید.

در اینجا 10 اصل را که رعایت آنها برای داشتن محصولی با تجربه کاربری خوب لازم است بیان می‌کنیم:

 

یک) اطلاعاتی که کاربر به دنبال آن است قابل پیدا کردن باشد.

آیا کاربران می‌توانند آنچه به دنبالش هستند را به راحتی پیدا کنند؟ چگونه این اطلاعات در دستگاه‌های مختلف مانند موبایل و تبلت به‌راحتی قابل پیدا کردن است؟ آیا را‌ه‌های مختلفی برای دسترسی به این اطلاعات وجود دارد؟ چگونه موتورهای جستجو اطلاعات سایت را می‌بینند؟ آیا اطلاعات به همان شیوه‌ای که در ذهن کاربر است مرتب شده است؟

دو) دسترسی به وب‌سایت و بخش‌های مختلف آن از دستگاه های مختلف.

آیا می‌توان به سایت در دستگاه‌های مختلف از قبیل موبایل، تبلت و … دسترسی داشت؟ تا چه میزان امکانات محصول شما، بدون هیچ مشکلی در دستگاه‌های مختلف دیده می شود؟

سه) واضح بودن استفاده از محصول

آیا سایت‌تان قابل فهم است؟ آیا سطح جامعه هدف در نظر گرفته شده است؟ آیا کاربر می فهمد که چگونه می‌تواند کاری که می‌خواهد را انجام دهد؟ آیا کشف ویژگی های مختلف برای کاربر کار ساده‌ای است؟

چهار) برقراری ارتباط با کاربر

آیا وضعیت، موقعیت و دسترسی‌های کاربر واضح است؟ از پیام‌ها چگونه استفاده شده است؟ آیا دسترسی‌ها و پیام‌ها در دستگاه‌های مختلف به خوبی ظاهر می‌شوند و قابل فهم هستند؟

پنج) به دردبخور و مفید

آیا محصول قابل استفاده است؟ آیا کاربران می‌توانند کاری که می‌خواهند را بدون زحمت و اعصاب‌ آسوده انجام دهند؟ آیا محصول برای کاربران جدید نیز به اندازه کاربران قدیمی قابل استفاده است؟ آیا دسترسی‌هایی برای کاری که کاربر در مرحله بعد می‌تواند انجام دهد تعبیه شده است و به‌خوبی نام‌گذاری شده است؟

شش) قابل اعتماد

آيا طراحي متناسب با محتوا و مخاطبين است؟ آيا محتوا به صورت مرتب به روز رساني مي شود؟ آيا امكان تماس با يك پشتيبان و صحبت با يك فرد واقعي در اين وب سايت وجود دارد؟ آيا مي توان دريافت كه اين سايت متعلق به چه سازمان و چه فردي است؟

هفت) قابل كنترل بودن

آيا اطلاعات و يا كاري كه كاربر مي خواهد انجام دهد امكان پذير است؟ تا چه ميزان خطاها برطرف شده است و سيستم عاري از باگ است؟ اگر خطايي رخ دهد آيا كاربر مي تواند به راحتي آن را حل كند؟ آيا خروج از حساب به راحتي براي كاربر نشان گذاري شده است؟ آيا تمامي امكانات براي همه كاربران است و يا فقط كاربراني خاص می‌توانند از آن استفاده کنند؟

هشت) با ارزش

آيا محصول براي بازار هدفي كه طراحي شده با ارزش است؟ آيا كاربر به راحتي مي تواند اين ارزش را درك كند؟ آيا ميزان رضايتمندي سنجيده مي شود؟

نه) قابل يادگيري

آيا وب سایت به سادگي قابل كار كردن است؟ چه چيزي براي راحت كردن انجام يك پروسه پيچيده تعبيه شده است؟ آيا به راحتي به خاطر سپرده مي شود؟ آيا به راحتي قابل پيش بيني است؟

ده) خواستني

چه چيزهايي اين محصول را از محصولات مشابه كه كار مشابه را انجام مي دهند متمایز مي كند؟ چگونه از انتظاركاربران فراتر رفته شده است؟ چه چيزي ارائه شده كه مورد انتظار نيست؟ چه چيزي عادي نيست بلكه فوق العاده است؟

 

جواب به اين سوال ها شما را وادار خواهد کرد  تا كمي در مورد محصول خود تفکر کنید و به تجربه ای كه قرار است محصول شما در اختيار كاربرتان قرار دهد بیشتر وقت بگذارید و در نهايت محصولي طراحی كنيد كه تجربه خوبي را ايجاد كند.

براي بهبود محصول، روش هاي مختلفي هست كه به كارگيري هر كدام از آنها مي‌تواند مفيد باشد اما آنچه ابتدا نياز است به آن پرداخته شود پیدا كردن خود مشكل است كه اين چك ليست تا حد زيادي مي‌تواند شما را ياري نماید.

نظرات1