رنگ ها و تاثیرات آن ها، قسمت دوم: آبی و سبز

09/16/2015

این هفته در قسمت دوم از سری پست های رنگ ها و تأثیرات آن ها، شروین مشایخ در مورد رنگ های آبی و سبز صحبت می کند.


رنگ سبز (تسکین دهنده ، طبیعی ، با طراوت ، التیام بخش ، تازه)

در میان تمام رنگ ها ، طیف رنگی‌ سبز بیشترین گزینه انتخابی را در اختیار شما می‌ گذارد. آبی- سبز همواره واکنش های خوشایندی را به دنبال دارند. اگر چه رنگ های خنک و تمیزی به نظر می‌ رسند، به خصوص زمانی‌ که با سفید ترکیب شوند اما گرمایی خوشایند به عنوان یک عنصر پنهان در آبی – سبز در دماهای بالا در آب مناطق استوایی وجود دارد.آبی- سبز ها بخصوص برای دسته بندی یا رنگ های واقعی محصولات آرایشی‌، بهداشتی مناسب اند چون تاثیر آرام بخش دارند و با هر پوسته رنگی‌ خود را مطابقت می‌ دهند.

تحقیقات نشان می‌ دهد که بیشتر مردم تم های سبز را با طبیعت پیوند می‌ زنند. استفاده از طبیعت به عنوان منبع الهام و فکر، هزاران شاخ و برگ سبز را در ذهن رنگی‌ ایجاد می‌ کند که تشکیل پس زمینه ای با گل ها و گیاهان می‌ دهند. در تمامی‌ طراحی ها و تمامی‌ ترکیبات رنگی‌، سبز می‌ تواند بیشتر از همه به عنوان رنگ خنثی مورد استفاده قرار گیرد. به علت ارتباط این رنگ با طبیعت و شاخ و برگ درختان، بیشتر مصرف کنندگان به سبز نعنایی به عنوان سمبل تازگی و نشاط نگاه می کنند.

سبز های روشن نماد چمن هستند ، اولین جوانه های بهار و رویش دوباره سبز های زمردین بسیار چشم نواز و سبز پررنگ به عنوان نماد کاج های بلند و مستحکم و در ارتباط با رایحه های نشاط بخش و سکوت جنگل هستند، سبز های تیره همچنین نشان گرم پول و پرستیژ هستند، مردم در حضور این رنگ احساس امنیت و ایمنی بیشتری می‌ کنند. همانطور که آبی با حس اعتماد و اطمینان آمیخته است سبز نیز همین حس را دارد. واضح است که سبز های تیره تر رنگ عالی‌ برای تبلیغات بانکی‌ و موسسات قرض الحسنه یا دیگر تجارت ها هستند چون جایی‌ است که القای حس امنیت و پرستیژ یک فاکتور مهم محسوب می‌ شود.

سبز هایی‌ که به زردی می‌ زنند بهترین موتیف ها ی مربوط به گل ها و باغبانی هستند ، به هر حال این تون سبز، زرد بیشتر با مفاهیم بیماری مرتبط است به همین دلیل برای محصولات سلامتی‌ محوطه های غذاخوری، داخل قایق ها یا هواپیما ها یا در بسته بندی و یا محصولاتی که به این محیط ها مربوط می‌ شوند توصیه نمی‌ شود.

بچه ها و نوجوانان بیشتر سبزفسفری (زرد جیغ) را دوست دارند چون بزرگتر ها از آن متنفر هستند! سبز زرد، رنگی‌ نظامی و به ویژه رنگی‌ تجاری در دنیای مد است. دنیا مد در آینده نیز از آن استفاده خواهد کرد. این رنگ رنگی‌ قابل توجه است و فقط یک موتیف از آن چشم را خیره می‌ کند. زمانی‌ که در پس زمینه استفاده می‌ شود رنگی‌ شگفت انگیز است و هیچ چیز مانند تصویر یک هات داگ سبز و زرد ، یک تار موی سبز و زرد و یا یک لب سبز و زرد نمی‌تواند چشم ها را به خود خیره کند.

زیتونی رنگی‌ است که  مادامی که با یک رنگ جالب و با کلاس ترکیب نشود خود را نشان نمی‌ دهد . بعد از ترکیب، به نظر یک خریدار سطح بالا خوشایند می‌ آید. فقط آن را زیتونی یا آووکادو خطاب نکنید چون مشتری درباره این کلمات مقاومات می‌ کند.

بهترین رنگ سبزی که می‌ توان اطراف و یا نزدیک یک محصول غذایی‌ استفاده کرد نوعی سبز سبزیجاتی مثل اسفناج، کاهو و کلم بروکلی است. ما به این مایه سبز ها در غذا عادت داریم، پس برای ما ناراحت کننده نیست (البته تا زمانی‌ که از کلم بروکلی متنفر نباشید!). تون رنگی‌ این سبزیجات ممکن است برای خدمات غذایی‌، غذاخوری ها و یا بسته بندی غذایی‌ که به غذای‌ سلامت معروف است، مناسب باشد. رنگ سبز کف دریا ها هم برای مصرف کنندگان شناخته شده است چون رنگ هایی‌ غیر هجومی هستند و تاثیری آرام کننده و تسلی‌ بخش دارند.

933980_159563657579374_1305079889_n

 

 

 

 

 

 

رنگ آبی (ثابت ، آرام ، خنک (خونسرد) ، ساکت ، قابل اعتماد)
چون رنگ آبی به شدت با آب و آسمان در ارتباط است، به عنوان نمادی از ثبات در زندگی‌ ماست !

چون اقیانوس آبی هرگز ناپدید نمی‌ شود و آسمان هیچگاه فرو نمی ریزد ، به همین دلیل آبی به عنوان رنگی‌ قابل اعتماد ، مورد اطمینان و تعهد شناخته می‌ شود. این رنگ اعتقاد و اطمینان الهام می‌ گیرد و به همین دلیل آن را برای طراحی وب سایت، بسته بندی و شناسه یا( ID) محصول و شرکت هایی‌ که پیام مهمی‌ دارند ، استفاده می‌ کنند.حتما به یاد می‌ آورید که چند بانک یا موسسه مالی ، رنگ آبی را به عنوان پس زمینه در تبلیغات و دکوراسیون خود و همچنین در لوگو های خود استفاده نموده ا‌ند. همچنین این رنگ آسایش و آرامش بخش است. در حضور یک محیط آبی ما احساس آرامش می‌ کنیم. آنسان ها با دیدن آبی تسکین می‌ یابند و تجدید قوا می‌ کنند.

شواهدی وجود دارد که وقتی‌ رنگ آبی به خط دید ما وارد می‌ شود، مغز یک سری سیگنال های شیمیایی ارسال می‌ کند که آرامش بخش است. به همین دلیل، امروزه بسیاری از بیمارستان ها از رنگ آبی برای بخش جراحی و جراحان ، پرستاران و دیوار های اتاق جراحی استفاده می‌ کنند. آبی رنگی‌ عالی‌ برای محیط هایی‌ است که نیازمند تمرکز هستند و یا برای محصولاتی یا محیط هایی‌ که مردم را به آرامش و تمرکز و حالت مدیتیشن دعوت می‌ کنند، ایده آل است.

هر رنگی‌ را که شما تاریک کنید آن رنگ به سوی منبع سیاهی که رنگمایه قدرتمندی است سوق پیدا می‌ کند. آبی دریایی‌ تیره (Navy Blue)، جدی ترین و قوی ترین آبی است، به همین دلیل است که نیروی پلیس و خلبان ها جهت یونیفورم خود از این رنگ استفاده  می‌ کنند. نفوذ، اعتبار و نیک نامی‌ آنی‌ این رنگ در تجارت و بازرگانی بی‌ نظیر است. رنگ لباس نیروی دریایی‌ دوستانه و قابل نزدیک شدن درست شده است.

این تفکر را که می‌ گویند “تمام آبی ها آرام و متین هستند” را کنار بگذارید، آبی های درخشان یک بعد کلی‌ دیگر به خانواده این رنگ اضافه می‌ کند و آبی الکتیریک، رنگی‌ پویا و نمایشی است، رنگی‌ است جالب توجه و بیانگر نشاط. رنگ آبی گلی صدفی(Periwinkle) به عنوان گرم ترین و بازیگوش ترین آبی به نظر می‌ آید چون پس زمینه ای از رنگ ارغوانی دارد و بخشی از انرژی رنگ قرمز را در تصویر به همراه می‌ آورد. مصرف کنندگان رنگ آبی مرغابی جره( آبی مایل به خاکستری) (Teal Blue) را رنگی‌ غنی، بی‌ همتا و دقیقا سطح بالا می‌ بینند. آنها رنگی‌ خوشایند چشم و قابل ترکیب با بسیاری از رنگ ها هستند.

یکی‌ از رنگ هایی‌ که ویژگی‌ جنسیتی کمتری دارد و هم برای زنان و هم برای مردان خوشایند است رنگ آبی می‌ باشد، این رنگ از دیرباز برای بسته بندی محصولات غذایی‌ استفاده نمی‌ شد زیرا انسان ها از همان زمان از رنگی‌ که در غذا ناملموس باشد، احساس بیزاری داشتند. تصور کنید یک لیوان شیر یا یک استیک آبی چه حس بدی به شما می‌ تواند بدهد و انسان ها به دیدن چنین رنگ هایی‌ در این نوع مایعات یا غذا ها عادت ندارند.
آبی در بسته بندی ها و کانتینر های مایعاتی مثل آب آشامیدنی، مورد استفاده موفقیت آمیزی داشته است چون تداعی کننده آب زلال است. امروزه طراحان جدید محصولات غذایی‌، از رنگ آبی در محصولاتی مثل چیپس نمک دریایی‌ یا آبنبات آبی به دلیل غیر معمول بودن و جدید بودنشان استفاده می‌ کنند و موفق هم بوده ا‌ند. کودکان معمولا رنگ های غذایی‌ غیر معمول را دوست دارند چون آن ها تجربه یا سابقه قبلی‌ زیادی ، مثل بزرگ تر ها، در ذهن خودشان ندارند.

1175000_159428487592891_479429056_n
نظرات0