گفتگو با تیم های دوره سوم شتابدهی آواتک – بخش هفتم: ایزی پز
05/17/2016
قسمت هفتم مصاحبه با تیم های دوره سوم آواتک با فرناز ولوی از بنیان گذاران ایزی پز انجام شده است. در ادامه مطلب خواننده این گفتگو باشیم.
.
آواتک: ایزیپز چیست و چهکار میکند؟
فرناز:در ایزیپز هدف ما، نشان دادن لذت آشپزی آسان در منزل است. ایزیپز قصد دارد مشکل افرادی را که به غذا خوردن اهمیت میدهند و دوست دارند غذاهایی جدید، مطابق ذائقه اشون را با مواد اولیه تازه و باکیفیت، در کمترین زمان و بهسادگی بپزند را حل کند. ما در ایزیپز هر هفته تعدادی غذا پیشنهاد میدهیم و دستور پخت و مواد اولیه آن را تازه و اندازهگیری شده درب منزل تحویل میدهیم و با این روش تحویل آنلاین مواد غذایی را حول یک دستور پخت، هدفدار و بهصرفه نمودهایم.
.
آواتک: ایده ایزیپز چه طور به ذهن شما رسیده است؟
فرناز: من همیشه این مشکل که شام برای خانواده چی بپزم را داشتم و از طرفی پخت غذاهای جدید را دوست داشتم اما انتخاب یک غذای جدید که همسر و فرزندانم دوست داشته باشند و مواد اولیه آن پس از یک روز پرمشغله قابل تهیه باشد دغدغه بزرگی بود. از طرفی فرزاد هم از ماجراجویان غذاهای جدید و باکیفیت بود و عاشق آشپزی. با این پیشزمینه، ایده Meal Kit که در حال حاضر یکی از بازارهای موفق و در حال رشد در دیگر کشورها است را بررسی کردیم و آن را انتخاب کردیم.
.
آواتک: ایزیپز چه ارزشی ایجاد میکند؟
فرناز: با ایزیپز تنوع غذایی در خانوادهها به وجود میآید و چون مواد اولیه آن تازه و باکیفیت است و از طرفی در منزل تهیه میشود با کنترل میزان چربی و نمک و… سالمتر خواهد بود. از سوی دیگر چون مواد اولیه اندازهگیری شده هستند ضایعات مواد اولیه وجود ندارد و بهصرفه هستند و بیجهت در خانه انبار نمیشوند و از همه مهمتر با بستههای جالبی که افراد دریافت میکنند و آن را در خانه تهیه میکنند در یک آشپزی دورهمی و صرف شام دور یک میز با غذایی جدید، صمیمیت در میان افراد خانه بیشتر خواهد شد.
.
آواتک: راجع به تیم خودبرای ما بگویید. کمی از پیشینه بنیان گذار ها و این که چه چیزی باعث شد فکر کنید شما می توانید ایزی پز را بسازید.
فرناز: من فرناز ولوی لیسانس نرمافزار و فرزاد حقیقت فوقلیسانس شبکه و بیشتر از ده سال است که در چندین شرکت نرمافزاری در حوزههای خودروسازی و بانکی پروژههای مختلف و موفقی را اجرا کرده بودیم. تصمیم گرفتیم با تجربه موفقی که در کار تیمی داریم، یک کسبوکار بزرگ را باهم خلق کنیم. ما علاقه مشترکی به غذا و آشپزی داشتیم و از طرفی بیشتر پروژههای قبلی ما در حوزه لجستیک بود؛ بنابراین تصمیم گرفتیم روی ایدهای که بیشترین مشابهت را با علایق و تجربیاتمان دارد وقت بگذاریم. با سابقه کاری پروژههای قبلی من نقش مدیر محصول را دارم و فرزاد بهعنوان مدیر فنی فعالیت دارد.
..
آواتک: آینده خودتان را با ایزی پز چطور می بینید و چه برنامه ای برای آن دارید؟
فرناز: اعتقاد داریم با این کار میتوانیم در حوزه غذایی به جامعه خدمت کنیم و آینده روشنی رو برای آن متصور هستیم اما این راه بسیار سخت و پرچالش است و ما متناسب با مشکلاتی که پیشرو داریم برنامهریزی کردهایم.
.
آواتک: چه چالش هایی در راه رشد ایزی پز وجود دارند؟
فرناز: با توجه به نو بودن این ایده و عدم وجود نمونه داخلی، معرفی آن به مشتریان بسیار سخت است. از طرفی بزرگترین چالش ما انتخاب غذاهایی بهصرفه مطابق با فرهنگ ایرانی است که موردتوجه مشتریها قرار گیرد؛ و مهمتر از همه ایجاد زنجیره تأمین مواد غذایی، ارتباط با تأمینکنندگان اصلی باکیفیت و تأمین سرمایه جهت حفظ این زنجیره تأمین، از چالشهای پیش روی ماست.
.
آواتک: چطور با آواتک آشنا شدید؟
فرناز: ما از طریق رویدادهایی که در آواتک طی این دو سال برگزار شد با آواتک و مفهوم استارتاپ آشنا شدیم و در این زمینه با تیمهای چرخههای قبلی آواتک صحبت کردیم و از نحوه کار در آواتک اطلاعات گرفتیم. برای رسیدن به هدفمان آواتک را انتخاب کردیم و از انتخابمان بسیار راضی هستیم.
.
آواتک: تجربه شما با آواتک چه طور بوده است؟
فرناز: تجربهای بینظیر. استفاده از گروه مربیان و کارگاهها دانشی ارزشمند به ما داد که به دست آوردنش در حالت عادی بسیار سخت و زمانبر بود. از طرف دیگر ازآنجاکه این اطلاعات در زمان مناسب به تیمها داده می شد بسیار مورداستفاده قرار میگرفت؛ اما آنچه از همه موارد دیگر برای ما ارزشمند بود، بودن در کنار دیگر تیمهای این چرخه و اعضای آنها بود. افرادی که دغدغههای مشترک و اهداف مشابه ما داشتند و در هنگام مشکلات میتوانستیم از تجربیات آنها در کنار مربیان استفاده کنیم.
.
آواتک: چه چیزی در مواقع سختی تیم را با انگیزه نگه می دارد؟
فرناز: ایمان به اینکه ما میتوانیم و اینکه همیشه راهحلی برای مسائل وجود دارد، وجه اشتراک تفکر در تیم ماست و همین همیشه انگیزه طی کردن این راه سخت و پردردسر است.
.
آواتک: بزرگ ترین موفقیت شما تا به این لحظه چه چیزی بوده است؟
فرناز: راهاندازی استارتاپ برای تیم ما بسیار متفاوت با پروژهها و تجربه کارهای گذشته بود. از اینکه در این کار نو هم به یک توافق تیمی رسیدیم و با استفاده از محیط آواتک اطلاعات و دانش فراوانی در خصوص راهاندازی یک کسبوکار، کسب کردیم بزرگترین موفقیت ما است. از طرف دیگر میزان رضایت بسیار بالای مشتریان ما در این مدت کوتاه از شروع کار یکی از دلگرمکنندهترین موفقیتهایی است که از آن انرژی میگیریم.
.
آواتک: چه توصیه ای دارید برای تیم هایی که قصد دارند یک استارتاپ رو شروع کنند؟
فرناز: برای شروع کار باید به تیم بسیار اهمیت بدهند. اعضا یک تیم باید مکمل شخصیت، دانش و توانایی همدیگر باشند. این شرط اول برای شروع کار است و لازم است آماده باشند. در استارتاپ باید با ابهامات و چالشهای زیادی روبرو شوند که حل کردن آن نیاز به انرژی و وقت فراوان دارد که اگر تیمی مشخصات بالا را نداشته باشد در هنگام سختیها ممکن است دچار تنش و حتی ازهمپاشیدگی شود.
.
آواتک: کتاب استارتاپی مورد علاقه شما چیست؟
فرناز: ما در هر مرحله از مسیرمان از کتابهای بسیار ارزشمندی استفاده کردیم؛ اما بهطور خلاصه خواندن کتابهای Lean Startup (Eric Ries)، Running Lean (Ash Maurya)،
Rework (Jason Fried)، The Startup Owner’s Manual (Steve Blank)، 7 Day Startup (Dan Norris) و را به همه افرادی که قصد راهاندازی استارتاپ خودشان را دارند توصیه میکنیم.
.
آواتک: ابزار productivity مورد علاقه شما چیست؟
فرناز: تقریباً روزی نیست که از OneNote، Pocket، Slack، Google Analytics و Excel استفاده نکنیم.
.
آواتک: بزرگ ترین درسی که از ابتدای کار تا کنون آموخته اید چیست؟
فرناز: بزرگترین درس این بوده که با کمترین ابزارها و در سریعترین زمان باید ایده را راهاندازی و تست کرد تا نیاز واقعی مشتری را پبدا کنیم. ایده آل گرایی در تولید محصول اولیه و زمان گذاشتن زیاد بر روی برنامهریزی، مانع اساسی در راهاندازی استارتاپ و تست یک ایده نو است.