مصاحبه با مربیان آواتک – قسمت ششم: لادن فتوحی

02/24/2016

لادن فتوحی، تحلیل گر بازار و از مربیان آواتک است. گفتگویی با لادن انجام دادیم و شما را به خواندن آن دعوت می کنیم.

آواتک: برای ما درباره پیش زمینه و حوزه فعالیتتان بگویید.

لادن: من در مقطع لیسانس مهندسی صنایع و برای فوق لیسانسم بازاریابی MBA خواندم. بعد از فارغ التحصیل شدن به عنوان مدیر بخش ارتباط با مشتری یک شرکت مبلمان خانگی به مدت ۷ ماه کار کردم و سپس برای ادامه تحصیل به مالزی نقل مکان کردم. چهار سال بعد به خانه برگشتم و در همان شرکتی که قبل از سفرم به مالزی در آن مشغول بودم به عنوان مدیر بازاریابی شروع به کار کردم. اواخر سال ۲۰۱۵ همکاری ام را با شرکت سرمایه گذاری سراوا پارس آغاز کردم.

در مدت اقامتم در مالزی، به عنوان مدیر بازاریابی برای استارتاپی کار کردم که تمرکز اصلی اش روی ساخت اپلیکیشن شخصی سازی شده ی موبایلی برای هتل های ۴ و ۵ ستاره در سراسر دنیا بود. با این حال باید بگویم که این ایده به خاطر ناتوانی استارتاپ در اجرای ذهنیت فوق العاده اش شکست خورد.

بعد از آن زندگی اکادمیکم را شروع کردم و به عنوان مدرس بیزنس در حوزه های مربوط به بازاریابی کار کردم. چیزی که باعث شد بعد از کمتر از دو ماه به عنوان یک هماهنگ کننده حرفه ای برنامه BBA شناخته شوم. طی این دوره کلاس های مختلفی از جمله بازاریابی بیزنس، رفتار سازمانی، مدیریت عملیاتی و اصول مدیریت تدریس کردم.

.

آواتک: بزرگترین دستاوردتان چه بوده و به چه چیز بیش از همه افتخار می کنید.

لادن: بزرگترین دستاوردم هنوز اتفاق نیافتاده. اما تا به حال، به تمام آنچه به شرکت هایی که در آنها کار کرده ام افزوده ام افتخار میکنم. یکی از آنها خیریه “آوای سرزمین سلام” بود که در آن بصورت داوطلبانه برای جذب خیرین بیشتر کار کردم و حس خوبی به من داد. چیزی شبیه تغییر محل زندگی ام.

به علاوه، دستاوردهایی چون داشتن خلاقانه ترین ایده در technopreneurship booth camp، فعالیت به عنوان یک مذاکره کننده موفق در ورکشاپ مذاکره هاروارد، و انتخاب شدن به عنوان فعال ترین دانشجوی مدرسه تحصیلات تکمیلی بیزنس، بعضی از دستاوردهایی هستند که به آنها افتخار می کنم.

.

آیا مربی داشته اید؟ اگر بله کدامیک از بقیه مهم تر بوده و تجربه تان با این فرد چگونه بوده است؟

لادن: متاسفانه هیچ وقت این شانس را نداشته ام که تحت نظارت یک مربی کار کنم، اما همیشه درباره اش خوانده ام و در ورکشاپ های منتورشیپ مختلفی شرکت کرده ام. آخرین موردی که در آن حضور داشتم ورکشاپی بود که AIESEC  برگزار کرد و بسیار سودمند بود.

.

آواتک: بزرگترین چالش پیش رویتان چه بوده و چه آموخته اید؟

لادن: بزرگترین چالشی که از آن عبور کرده ام نقل مکان به کشوری دیگر و تنها زندگی کردن بوده است و این برای من که بچه لوسی بودم اتفاق افتاد. بچه ای که همواره پشتیبانی خانواده اش را داشت. این به من خیلی کمک کرد تا یاد بگیرم مستقل باشم، با قدرت روی پای خودم بایستم بدون اینکه به خانواده ام وابسته باشم.

از طرف دیگر، من پیش از این ذاتا شخص درون گرایی بودم، اما به عنوان دانشجوی بازاریابی، مجبور بودم که اجتماعی باشم و این مستلزم آن بود که روی خودم کار کنم. این چالش بزرگی بود و بعد از ان یاد گرفتم که هیچ چیز غیر ممکن نیست اگر نیت کنید که انجامش دهید.

.

آواتک:‌ ابزار Productivity محبوبتان چیست؟

لادن: ابزار productivity محبوبم هنوز ساخته نشده، اگر راستش را بخواهید. من بسیاری اپلیکیشن های برنامه ریزی را امتحان کرده ام، ولی هیچ کدام خیلی خوب برایم کار نکردند. این روزها فقط از اپلیکیشن های گوگل، مثل google Drive, Gmail, google calendar و reminder دوست داشتنی اش استفاده می کنم. از این امکان منحصر به فردش که می توان یادآوری هایی بر مبنای مکان مشخص کنم بسیار خوشم می آید. اما هنوز یک ابزار کامل که بتواند راضی ام کند پیدا نکرده ام.

.

آواتک: کتاب های استارت آپی محبوبتان کدام هستند؟

لادن: “نوپای ناب” نوشته Eric Ries

“خلق ارزش پیشنهادی” نوشته Alan Smith, Alexander Osterwalder, Gregory Bernarda, Trish Papadakos, و Yves Pigneur

“گوگل چه طور کار می کند” نوشته Jonathan Rosenberg و Eric Schmidt

.

آواتک:‌چرا کار آفرینی را به عنوان مسیر شغلی انتخاب کردید؟

لادن:‌ فکر می کنم مهم ترین مشخصه ای که افراد فعال در این حوزه دارند این است که هیچگاه توقف نمی کنند و همیشه نهایت تلاششان را برای آزمایش و تست نقاط کشف نشده در حوزه تخصصشان به کار می گیرند. در واقع، آنها ایده آل گراهایی هستند که به دنبال راضی شدن هستند، چیزی که مردم عادی حتی نمی توانند تصورش را بکنند. فکر میکنم من هم شرایط مشابهی دارم و همه کار کرده اما و هنوز هم کار های مختلفی میکنم تا به آن نقطه ی ویژه برسم. یا آن را پیدا خواهم کرد، یا خواهم ساخت.

.

آواتک: غیر از مربیان چه چیزی در مسیر کار آفرینی به شما کمک کرد؟

لادن: هیچ چیز به اندازه تجربیات و شکست هایی که در طول زندگی با آنها برخورد کرده ام به من کمک نکرده است. باید آستین هایتان را بالا بزنید و شروع به کار کنید، درد شکست را تجربه کنید و از آن بیاموزید، یا به قول ژاپنی ها: “۷ بار زمین بخور، ۸ بار از جایت بلند شو” این به شما تجارب ارزشمندی می دهد، چیزی که نمی توانید از راه های دیگر به دست آورید یا در کتابی پیدایش کنید. به عنوان عضوی از دو استارتاپ شکست خورده، من در طول این مسیر تجربیاتی به دست آوردم که نمی شود رویشان قیمت گذاشت.

.

آواتک: کدام استارت اپ را بیش از همه تحسین می کنید؟

لادن:‌اینستاگرام استارتاپ محبوب من است. مخصوصا این روز ها که دارند مدل کسب و کارشان را ازفقط یک پلتفرم اشتراک گذاری آنلاین عکس به یک بازار انلاین تبدیل می کنند، بیشتر بخاطر اینکه از یک MVP خوب شروع کردند و حالا دارند گسترشش می دهند.

.

آواتک:‌ چه کسی بیشترین تاثیر را روی شما داشته است؟

لادن: الگوی من در این زمینه Elon Musk است. او یک روش پرداخت جدید در اینترنت می خواست، پس Paypal را ساخت. می خواست ماشین های الکترونیکی براند، پس Tesla Motors را ساخت. می خواست به فضا سفر کند، پس SpaceX را ساخت، حمل و نقل سریع تر می خواست، پس Hyperloop را ایجاد کرد. این ذهنیتی است که من تحسین می کنم و سعی می کنم داشته باشم.

.

آواتک: بیشتر وقتتان را چگونه می گذرانید؟

لادن: سخنرانی های TED زیادی تماشا می کنم و در حین انجام کارهای خانه به کتاب های صوتی گوش می دهم. علاوه بر آن، عاشق سفر کردن هستم، مخصوصا به جاهای بکر و اعجاب انگیز. وقتی گزینه ی سفر میسر نیست، فیلم م یبینم و پازل حل می کنم.

.

آواتک:‌ تیم ها چگونه می توانند تشخیص دهند کدام مربی برایشان بهتر است؟

لادن:‌ با تغییرات ساختاری که در ذهنیت شان اتفاق میافتد، و روشی که مربی به آنها کمک می کند تا نقطه ها را به هم وصل کنند و تصویر واضحتری از بیزنسشان بدست اورند.

.

آواتک:‌ چه توصیه ای برای کار آفرینان جوان دارید؟

لادن:‌ اینکه در آموختن سریع باشند و دانششان را گاه به گاه نوسازی کنند و یاد بگیرند در زمانه ما اطلاعات از هر دوره دیگری در تاریخ سریع تر منقضی می شود، پس هر دانش و باوری که با خود یدک می کشند یک استثنا نیست. این نیازمند آن است که رسانه یادگیری شان را هوشمندانه تر انتخاب کنند، به جای خواندن یک کتاب کامل، باید روی گلچینی از نکات مهم تمرکز کنند، مثلا در Slideshare ، startup Networks و غیره.

نظرات0