مصاحبه با مربیان آواتک – قسمت هفتم: سجاد بهجتی

03/02/2016

سجاد بهجتی از مربیان خوب آواتک است که در زمینه محتوا و کپی رایتینگ به استارتاپ های ما کمک می کند. مصاحبه این هفته ما به سجاد اختصاص دارد.

آواتک: برای ما درباره پیش زمینه و حوزه فعالیتتان بگویید.

سجاد: در حال حاضر یک ماهی هست که در مجموعه سرآوا بعنوان Content Marketing Practice Lead یا مدیر بازاریابی محتوا فعالم، و قبل از سرآوا با شرکت فناپ بعنوان استراتژیست محتوا همکاری می کردم.

در این مدت هم مشاور محتوا و کپی رایتینگ مجموعه های مختلفی بوده ام مثل انتشارات آریاناقلم، مجموعه اکسس نوا، ایران اچ پی، تیوا و … .

و اما زمینه کاری، خیلی خلاصه بخواهم بگویم فعالیت من در زمینه محتواست، اینکه چه محتوایی را از چه طریقی و به چه صورتی به مخاطب ارائه دهیم تا از آن استفاده کند و اثربخش باشد، اثری که در راستای اهداف کسب و کار است.

.

آواتک: بزرگترین دستاوردتان چه بوده و به چه چیز بیش از همه افتخار می کنید.

سجاد: وقتی واژه “ترین” می آید جواب سخت می شود، اما اگر بخواهم دستاورد بزرگی را که تا امروز به آن افتخار می کنم را بگویم در این جمله خلاصه می شود : زندگی را تجربه کرده ام، تا علاقه مندی ام را پیدا کنم. آنقدرها شفاف نیست، شفاف تر بگویم، ۲۱ سالگی مجموعه پیک موتوری تاسیس کردم، پیک پاندا در خیابان ولیعصر که بعدها واگذارش کردم، بعد از آن شرکت گرافیکی روزنه را راه اندازی کردم و حدود ۳ سالی مرکز اطلاعات علمی تخصصی مدیریت را داشتم و دوره ها و سمینارهای زیادی در زمینه مدیریت، بازاریابی و تبلیغات برگزار کردیم و چند سال بعد از آن هم مجموعه رستورانی دکتر پوتو را راه اندازی کردم . داستان هرکدام از اینها طولانی است، تا به اینجا هم برای شفاف شدن جواب سوال گفتم، زندگی را تجربه کرده ام تا علاقه مندی ام را پیدا کنم و حس می کنم این بزرگترین دستاوردم تا به امروز است.

.

آواتک: بزرگترین چالش پیش رویتان چه بوده و چه آموخته اید؟

سجاد: بزرگترین چالش من عدم تمرکز بوده است، چالشی که ۳ سالی است احساس می کند کمرنگ تر شده، همیشه در ذهنم ده ها ایده بال و پر می زدند، من هم دست به کار می شدم و شروع می کردم، بعد از چند وقت ایده های جدید سر و کله شان پیدا می شد و دوباره بال و پر می زدند و من هم با آنها هم پرواز می شدم و این عدم تمرکز ادامه داشت، تا ۳ سال پیش که تصمیم گرفتم جلوی بال و پر زندن ایده ها را نگیرم، اما برای یک مقصد با هم پرواز کنیم و اتفاقات عجیب و خوشایندی افتاد که امروز از کمرنگ شدن این چالش خوشحالم .

.

آواتک:‌ ابزار Productivity محبوبتان چیست؟

سجاد: AnyDo برای مدیریت کارها یا Task Management

Google Calendar هم برای ست کردن قرار ها

.

آواتک: کتاب های استارت آپی محبوبتان کدام هستند؟

سجاد:‌ دو کتاب خلاقیت که احساس میکنم برای هر استارتاپی مفاهیم آن مفید است Made To Stick و Creative Confidence است. که به فارسی هم ترجمه شده اند بنام های “ایده عالی مستدام” و “خودباوری در خلاقیت”.

بعد از آن کتاب ReWork ترجمه شده به “باز انجام”.

.

آواتک:‌ چه کسی بیشترین تاثیر را روی شما داشته است؟

سجاد: من فالو کردن انسانهای موفق و متفاوت را دوست دارم، تقریبا خیلی سال است که اینگونه افراد را شناسایی و دنبال می کنم، و نمیتوان گفت تاثیر کدام بیشتر است، اما دیوید اوگیلوی، ریچارد برانسون، سرجیوزیمن از جمله افرادی هستند که فالو کرده ام.

.

آواتک: بیشتر وقتتان را چگونه می گذرانید؟

سجاد: سعی می کنم زمان مطالعه زیادی داشته باشم و کتاب های بروزی که در زمینه محتوا منتشر می شود را با فاصله زمانی کمی مطالعه کنم، محتوا موضوع قدیمی در دنیاست، اما بازاریابی محتوا، استراتژی محتوا و موضوعات مرتبط جدیدا جداسازی شده و بصورت جدی بر روی آن مطالعه می شود، بخاطر همین برای بروز بودن لازمه مطالعه زیادی داشته باشم .

.

آواتک:‌ تیم ها چگونه می توانند تشخیص دهند کدام مربی برایشان بهتر است؟

سجاد:‌ به نظرم نسخه واحدی وجود ندارد، امتحان کنند، با مربی های مختلف ارتباط برقرار کنند و با بررسی حاصل جلسات تصمیم بگیرند کدام مربی می تواند کمک کننده باشد، در این زمینه با هیچ کس تعارفی نداشته باشند.

.

آواتک:‌ تیم ها می‌بایست چگونه خود را برای جلسات با مربیان خود آماده کنند؟

سجاد: موضوعات مشخصی داشته باشند و از آن مهم تر سرحال و پر انرژی حاضر شوند.

.

آواتک:‌ چه نصیحتی برای کار آفرینان جوان دارید؟

سجاد:‌ توصیه نمی توان گفت، شاید یک دغدغه جدی، به نظرم در این فضای کسب و کار نسخه واحدی وجود ندارد، صحبت من بعنوان مربی یک راهنمایی است برای آزمایش کردن یک راه حل، ممکن است جواب دهد و ممکن است ندهد، آن چیزی که اهمیت دارد این است که مربی میتواند چراغ هایی را در ذهن شما روشن کند، چراغ هایی که استفاده از آن، چگونگی آن و غیره با شماست.

نظرات0