مصاحبه با تیم های دوره دوم شتابدهی آواتک، قسمت دوم: ناملیک

08/09/2015

این هفته در قسمت دوم مصاحبه با تیم‌های دوره دوم شتابدهی آواتک به سراغ تیم ناملیک رفته‌ایم و با حمید حبیب‌الله، یکی از بنیان‌گذاران ناملیک به گفتگو پرداخته‌ایم.

آواتک: ناملیک چیست؟

حمید: ناملیک یک پلتفرم ارائه محتوای صوتی است که مقالات صوتی را بر اساس علاقه کاربر به او پیشنهاد می‌دهد. ناشران، محتوا را به وجود می‌آورند و گویندگان ما آن‌ها را به فایل صوتی تبدیل می‌کنند. ما این فایل‌ها را آپلود و دسته‌ بندی می‌کنیم و به هر ناشر یک کانال اختصاص می دهیم. کاربران می‌توانند کانال‌ها و دسته‌بندی های مورد علاقه خود را بر روی کامپیوتر یا تلفن هوشمند خود دنبال کنند.

 

آواتک: ایده ناملیک از کجا آمده است؟

حمید: ما در تهران زندگی می‌کنیم، بنابراین بخش قابل توجهی از وقت خود را در سفرهای روزانه شهری می‌گذرانیم. به نظر ما رسید که می‌بایست به نحوی از این زمان تلف شده استفاده کنیم. چند ماه پیش با اپلیکیشنی به نام Umano آشنا شدیم که مقالات صوتی مختلفی را به زبان انگلیسی منتشر می‌کرد. ما شروع به استفاده از این اپلیکیشن کردیم و پس از مدتی تصمیم گرفتیم که مشابه آن را برای کاربران فارسی زبان بسازیم.

 

آواتک: ناملیک چه ارزشی را برای کاربران خلق می‌کند؟

حمید: هر روز محتوای زیادی منتشر می‌شود. اما از آنجا که افراد فرصت کافی برای مطالعه و همچنین یافتن محتوای خوب ندارند، حجم قابل توجهی از این مطالب دیده نمی‌شوند. اما در زندگی همه ما زمان‌هایی هست که نمی‌توانیم استفاده مؤثری از آن‌ها داشته باشیم، مانند سفرهای درون شهری و یا زمان‌هایی که به امور روزمره خود می‌پردازیم. در تمام این زمان‌ها دست‌های ما بسته هسستند و چشمان ما مشغول، اما گوش‌های ما آزادند. در همین زمان‌هاست که با کمک ناملیک می‌توانید ساعات مفیدتری را تجربه کنید.

آواتک: چه کسانی تیم ناملیک را تشکیل داده‌اند و این افراد چگونه کنار هم جمع شده‌اند؟

حمید: تیم ما از چهار نفر تشکیل شده است. رضا که اولین بار ایده ناملیک را مطرح کرد، کار خود به عنوان مدیر برند در کاله را رها کرد تا بر روی این ایده کار کند. علی که بخش فنی تیم را رهبری می‌کند، 10 سال سابقه در معماری سیستمها دارد و مدیر سه پروژه بزرگ ملی بوده است. من در کرمان خودرو کارشناس محتوا بوده ام و در حال حاضر مسئول روابط ناشران و مالکان محتوا هستم. حسن چندین سال در حوزه تولید podcast فعالیت داشته و تجربه زیادی در حوزه صدا دارد. در حال حاضر او مسئول جامعه گویندگان است. ما سال‌ها با هم دوست بوده‌ایم و بعد از اینکه رضا راجع به این ایده صحبت کرد، به آن علاقه‌مند شدیم و تصمیم گرفتیم آن را امتحان کنیم.

 

آواتک: آینده خود را با ناملیک چه طور می‌بینید و چگونه برای آن برنامه‌ریزی می‌کنید؟

حمید: در حال حاضر پلتفرم مناسبی برای ناشران و نویسندگان مستقل جهت خلق و پخش محتوای صوتی وجود ندارد.Sound Cloud برای موسیقی طراحی شده و podcast iTunes تنها بر روی iOS در دسترس است و هیچ ابزار اجتماعی برای ارتباط افراد ندارد. ما امیدواریم بتوانیم در آینده پلتفرم خود را گسترش داده و آن را به بازار جهانی عرضه کنیم.
آواتک: چه چالش‌هایی بر سر راه رشد شما وجود دارند؟

حمید: زمانی که یک استارتاپ دارید، چالش‌هایتان بسیار زیادند. همه چیز از گرفتن مشتریان بیشتر و گسترش آن‌ها تا مدیریت فرآیندهای روزانه چالش برانگیزاست، اما تا اینجا بزرگ‌ترین چالش پیش روی ما یافتن بهترین راه برای گسترش کسب و کارمان است.

 

آواتک: چه‌طور با آواتک آشنا شدید؟

حمید: یکی از دوستان ما که در دوره اول شتابدهی آواتک حاضر بود با ما درباره آواتک صحبت کرد. او دید خیلی مثبتی راجع به اینجا داشت و معتقد بود آواتک به ما کمک می‌کند به نحو حرفه‌ای و پر بازده کار کنیم. ما ایده ناملیک را در سر داشتیم و وقتی از باز شدن دوره دوم شتابدهی مطلع شدیم در آن ثبت نام کردیم.

 

آواتک: تجربه شما با آواتک چگونه بوده‌است؟

حمید: زمانی که تصمیم گرفتیم بر روی ناملیک کار کنیم، فکر کردیم که یک تیم عالی داریم و مشکل بزرگی برای توسعه کسب و کار بر سر راهمان نیست. اما زمانی که شروع به کار کردیم، با مشکلات متعددی روبه‌رو شدیم که به آن‌ها فکر نکرده بودیم. مربیان آواتک کمک بسیاری به ما کردند زیرا تجربه فراوانی داشتند و می توانستند پیشبینی کنند چه آینده‌ای در انتظار ماست. آواتک به ما کمک کرد تا جنبه‌های مختلف کسب و کار خود را بررسی کنیم و راجع به چالش‌هایمان پیش از روبه‌ رو شدن با آن‌ها فکر کنیم.

 

آواتک: چه چیزی شما را در لحظات دشوار با انگیزه نگه می‌دارد؟

حمید: ما همیشه برای افراد دیگر کار کرده‌ایم و تلاش زیادی برای جلب رضایت آن‌ها انجام داد‌ه‌ایم. این اولین بار در زندگی ماست که برای خودمان کار می‌کنیم. ما تنها نیستیم. ما آواتک را داریم که از ما حمایت می‌کند. ما مربیان و جامعه استارتاپی را داریم که به ما کمک می‌کنند. این‌ موقعیتی‌است که با استفاده از آن می‌توانیم بزرگ‌ترین دستاورد خود را کسب کنیم.

 

آواتک: بزرگ‌ترین موفقیت شما تا این لحظه چیست؟

حمید: ما ایده‌ای داشتیم و افراد زیادی فکر می‌کردند این ایده عملی نیست؛ حتی نزدیک‌ترین دوستانمان. ما به آواتک آمدیم و پذیرفته شدیم. ایده خود را به افراد حرفه‌ای ارائه کردیم و بسیاری از آن‌ها که سرمایه‌گذاران و صاحبان شرکت‌های بزرگ بودند به آن علاقه‌مند شدند. ما آن را ساختیم و به مردم نشان دادیم و بسیاری از آن‌ها ایده ما را دوست داشتند. حالا ما هستیم و کاربرانی که ناملیک را می‌شناسند و می‌خواهند آن را در زندگی روزمره خود داشته باشند.

 

آواتک: آیا توصیه‌ای برای افرادی که می‌خواهند یک استارتاپ راه‌اندازی کنند دارید؟

حمید: هیچ استارتاپی را شروع نکنید تا زمانی که صد درصد مطمئن شوید که می‌خواهید تمام زندگی خود را وقف آن کنید. هر کسی که یک استارتاپ را شروع می‌کند راجع به سختی آن صحبت می‌کند. اما شما واقعاً هیچ تصوری از سختی این کار ندارید. به قول سارا اوزینگر مدیر برنامه‌ریزی آواتک که می‌گوید استارتاپ داستان اشک، عرق و خون است. باید خودتان را برای روزهای دشوار آماده کنید. نکته دیگر اینکه در فضای استارتاپی سخت کار کردن ضروری است ، اما مهم‌تر از آن هوشمندانه کار کردن است. استارتاپ ها زمان و منابع محدودی دارند، بنابراین ضروری‌ است که به هر قدمی که برمی‌دارند خوب بیاندیشید.

nAMLIK-1

نظرات0