گفتگو با تیم های دوره سوم شتابدهی آواتک – بخش ششم: نظربازار

05/09/2016

در قسمت ششم مصاحبه ها با تیم های دوره سوم شتابدهی با بچه های نظربازار گفتگو کرده ایم. ادامه مطلب شرح مصاحبه ما با ابراهیم اسکندری پور از بنیان گذاران این استارتاپ است.

.

آواتک: نظربازار چیست؟

ابراهیم: نظربازار بستر آنلاین تحقیقات بازار است که امکان انجام تحقیقات مصرف کننده سریع و آسان را برای کسب و کارها را فراهم می‌آورد.

در یک سوی این پلتفرم، کسب و کارها قرار دارند که سوالات خود را از طریق داشبورد اختصاصی آنلاین خود ثبت کرده و در قبال هر پاسخ دریافتی هزینه پرداخت می‌کنند. در سوی دیگر، کاربران اپلیکیشن موبایل (یا همان پاسخ‌دهندگان) قرار دارند که با پاسخ به هر سوال، مشوقی از سیستم دریافت می‌کنند.

.

آواتک: ایده نظربازار از کجا آمده است؟

ابراهیم: گروهی داشتیم که از سال ۸۷ کارهای تحقیقاتی را انجام می داد و پروژه هایی برای دیجیتال کردن تحقیقات بازار بر روی نسل قبلی گوشی های تلفن همراه سیمبین و جاوا انجام داد.  در سال های اخیر با رشد ضریب نفوذ تلفن همراه و تلفن همراه هوشمند به این نتیجه رسیدیم که الان زمان مناسبی برای راه اندازی  پلتفرم تحقیقات بازار مبتنی بر تلفن همراه هوشمند است.
.

آواتک: ارزشی که نظربازار ایجاد می کند چیست؟

ابراهیم: تحقیقات بازار، سریع، ساده، مطمئن و مقرون به صرفه برای کسب و کارها

.

آواتک: راجع به تیم خودبرای ما بگویید. کمی از پیشینه بنیان گذار ها و این که چه چیزی باعث شد فکر کنید شما می توانید این استارتاپ رو شروع کنید.

ابراهیم: تجربه چندین ساله در کارهای پژوهشی و پروژه های تحقیقات بازار به همراه تجربه های پیشین در راه اندازی استارتاپ جهانی موفق به عنوان تجربیات قبلی اعضای تیم ما را مصمم کرد کرد که محکوم به پیروزی د راین مسیر هستیم. همچنین با بررسی تجربه های جهانی، تیمی بین رشته ای از مدیریت، بازاریابی، روانشناسی، جامعه شناسی، جمعیت شناسی و مهندسی تشکیل دادیم تا بتوانیم نیاز های واقعی طیف وسیعی از کسب و کارها در حوزه تحقیقات بازار را پاسخ دهیم

تجربه چندین ساله در کارهای پژوهشی و پروژه های تحقیقات بازار به همراه تجربه های پیشین در راه اندازی استارتاپ جهانی موفق به عنوان تجربیات قبلی اعضای تیم ما را مصمم کرد کرد که محکوم به پیروزی د راین مسیر هستیم. همچنین با بررسی تجربه های جهانی، تیمی بین رشته ای از مدیریت، بازاریابی، روانشناسی، جامعه شناسی، جمعیت شناسی و مهندسی تشکیل دادیم تا بتوانیم نیاز های واقعی طیف وسیعی از کسب و کارها در حوزه تحقیقات بازار را پاسخ دهیم.

..

آواتک: آینده تان را با نظربازار چطور می بینید و چه برنامه ای برای آن دارید؟

ابراهیم: مسیر بسیار سخت و طاقت فرسایی در پیش رو داریم در عین حال این مسیر همانند اغلب کسب و کارهای سنتی است که فرآیند دیجیتال شدن آنها زمان بربوده است  و نیاز به آموزش مشتریان دارد. این در حالی است که علاوه بر روند های جهانی، سیگنال های بسیار خوبی از بازار ایران دیده می شود. تیم نظربازار علاوه بر اینکه در حال توسعه و برنامه ریزی برای نزدیک کردن خدمات تحقیقات بازار آنلاین به استاندارد های روز جهانی است، امیدوار است که رقابت های بیشتر در بازار تجارت ایران، کسب و کارها را  به داده های بازار و نظرات مشتریان حساس تر کند.

.

آواتک: چه چالش هایی در راه رشد نظربازا می بینید؟

ابراهیم: چالش اساسی نیاز به آموزش و همراه کردن مشتریان برای تجربه نسل جدید خدمات تحقیقات بازار آنلاین است. طبیعی است که کسب و کارها به روش های متداول و سنتی عادت کرده اند و تا مزه سرعت و دقت در روش های نوین را احساس نکنند،  مهاجرت برایشان دشوار است. امیدواریم با انتشار پیاپی گزارش های مختلف ازصنایع گوناگون و مشاهده کیفیت بینش های قابل استخراج از داده ها، موج جدیدی از کسب و کارها که تاکنون به دلیل هزینه و زمان بالا امکان استفاده از تحقیقات بازار را نداشته اند نیز بتوانند از این خدمات بهره مند بشوند.

.

آواتک: چطور با آواتک آشنا شدید؟

ابراهیم: دوستان و همکارن تجاری ما در دوره های قبلی آواتک وارد شده بودند و آشنایی قبلی هم با تیم بنیانگذاران آواتک داشتیم که تجربه آنها در دوره های قبلی سبب اشتیاق بیشتر تیم ما برای حضور در برنامه شتابدهی آواتک شد.

.

آواتک: تجربه شما با آواتک چه طور بوده است؟

ابراهیم: با توجه به شناخت قبلی،  ما در مقطعی توانستیم وارد آواتک شویم که حداکثربهره وری را برای ما به همراه داشت. بیشترین انگیزه و انتظار ما از آواتک شبکه ارتباطی بود که خوشبختانه توانستیم مشورت های لازم از مربیان کاملا مرتبط و همراه دریافت کنیم  همچنین رویدادهای متعدد به شناخته شدن ایده و تیم کمک قابل توجهی کرد و قدرت ما را در مذاکره برای همکاری های تجاری بسیار بالا برد.

.

آواتک: چه چیزی در مواقع سختی تیم را با انگیزه نگه می دارد؟

ابراهیم: همراهی تیم با انگیزه و اینکه همه برای رسیدن به هدفی جاه طلبانه مصمم هستند. طبیعتاً  تجربه اعضای تیم هم به آرامش و روحیه دور اندیشی تیم بیشتر کمک  می‌کند.

.

آواتک: بزرگ ترین موفقیت شما تا به این لحظه چه چیزی بوده است؟

ابراهیم: رشد چند صد درصدی کاربران در هر شب به دلیل جشنواره نوروزی و به شیوه دعوت از دوستان شان برای پیوستن به اپلیکیشن در چند روز پایانی سال ۹۴.

.

آواتک: چه توصیه ای دارید برای تیم هایی که قصد دارند یک استارتاپ رو شروع کنند؟

ابراهیم: حتما تجربه تیم های دیگه و کل اطلاعاتی که به شکل آنلاین وجود دارد را مطالعه کنند و از رویداد های مرتبط با اکوسیستم غافل نشوند.

.

آواتک: کتاب استارتاپی مورد علاقه شما چیست؟

ابراهیم: Hooked by Nir Eyal & Ryan Hoover

.

آواتک: ابزار productivity مورد علاقه شما چیست؟

ابراهیم: Any.do

.

آواتک: بزرگ ترین درسی که از ابتدای کار تا کنون آموخته اید چیست؟

ابراهیم: به جای تمرکز روی چیزهایی که از کنترل ما خارج هستند، انرژی را صرف موارد تحت کنترل کنیم و در کنار آن از هر فرصتی برای تغییر در شرایط پیرامونی غافل نشویم.

drawable-xxhdpi-icon

نظرات0