رنگ ها و تاثیرات آن ها، قسمت سوم: صورتی و ارغوانی

09/30/2015

این هفته می رسیم به قسمت سوم رنگ ها و تأثیرات آن ها. در این قسمت شروین مشایخ راجع به صورتی و ارغوانی توضیحاتی ارائه می کند.

صورتی‌

( رمانتیک، جوان، شاد، شیرین، روح افزا )

بسته به ارزش یا شدت رنگ، صورتی‌ تغییرات روحی گوناگونی را به وجود می‌‌آورد.

صورتی‌‌های روشن، شک بر انگیز ( اعجاب انگیز) یا داغ همان انرژی مضاعف و روح رنگ مادر یعنی‌ قرمز را القا می‌‌کند. صورتی‌، بسیار انرژیک، جوان و مولد حس حرکت و رهائی وحشی است. این رنگ جالب مهیج است ولی‌ استفاده از آن در مقایسه با قرمز، خطرناکتر است، چون بسیار زودگذر به چشم می‌‌آید و تأثیرش به اندازه قرمز دوام ندارد. بهترین استفاده از این رنگ‌های روشن برای اجناس نه چندان گران و مد روز مثل اسباب بازی‌‌ها ( به خصوص عروسک ها) و کالاهای نو ظهور پلاستیکی  است. مراقب صورتی‌‌های به رنگ آدامس بادکنکی باشید چون بسیار خام و تصنعی به نظر می‌‌آیند. آن‌ها بیشتر از آن که نشانگر محصولی گران باشند تاثیری نخ نما (رنگ و رورفته) دارند. صورتی‌ پر طراوت و رنگ محبوب صنایع آرایشی‌ است.

چون آن‌ها جلب توجه زیادی  در محل فروش می‌‌کنند و نیازمند نگاه‌های حساس تر و تیزبین تر در سطح بالا هستند، که البته هدفشان این است. رنگ‌های صورتی‌ مجنتا (قرمز – ارغوانی‌ تیره) هرچه بیشتر رشد کنند بیشتر به چشم می‌‌آیند چون هر دو، رنگی‌ حسی و تاثیری هستند.

رنگ صورتی‌ هر چه کمتر اشباع شود و روشن تر باشد، قرمز آبکی‌ تری می‌‌شود و با تمام وجود به چشم نمی‌‌آید و حذف می شود. (در این حالت) تمام تأثیر قرمز از بین رفته است و آنچه باقی‌ می‌‌ماند ” رمانتیسیسم” محض است. گر چه تمایل مردانه کمتری به رنگ صورتی‌ نسبت به گذشته وجود دارد ولی‌ هنوز صورتی‌ در درجه اول به عنوان رنگی‌ لطیف و زنانه شناخته می‌‌شود. البته صورتی‌ خاکی کمی‌ سانتیمانتال (احساساتی) است. صورتی‌ حتی قبل از این که با زبان احساس شود به عنوان رنگی‌ با طعم شیرین و خوشبو شناخته می‌‌شود. محصولاتی مانند محصولات غذایی‌ و نوشیدنی، یا مواد آرایشی‌، عطر‌ها و مواد شوینده و پاک کننده که طعم یا بوی شیرینی‌ دارند، بیشتر به استفاده از رنگ صورتی‌ روشن تا صورتی‌ نیمه روشن توصیه می‌‌شوند.

از صورتی‌ و قرمز بیشتر به عنوان رنگ‌هایی‌ ” سالم” و ” خوشبینانه” یاد می‌‌شود. صورتی‌ روی هر رنگ پس زمینه دیگری می‌‌تواند نمایانگر یک گرمای دلچسب باشد و موجب شود تا آن رنگ سالم تر به نظر بییاید، این رنگ، مورد استفاده فوق‌العاده‌ای در محصولات دارویی، آرایشی و سالن‌های تسکین اعصاب، تناسب اندام (یا بسته بندی هر محصولی که به این موارد مرتبط شود) دارد.

 

ارغوانی

(معنوی، زیبا و برازنده، مرموز)

ارغوانی رنگی‌ شکوهمند و درعین حال پیچیده است که برای موارد خلاق و نامتعارف مناسب است.

ارغوانی دارای مفاهیم متعددی است که بستگی به پیش زمینه‌های فردی، فرهنگی‌ بیننده دارد. رنگی‌ است متفکرانه گرفته و معما گونه . هم روحانی است و هم جسمانی، ملغمه ای از هیجان  قرمز را به همراه آرامش رنگ آبی در خود دارد که اغلب، نیروهای متضادی هستند که باید خیلی‌ با احتیاط و دقت با آنها برخورد کرد. رنگی‌ است که کمتر جهت بسته بندی در مرکز فروش به عنوان نماد مورد استفاده قرار می‌‌گیرد. حضور قرمز در این رنگ، بسیار جلب توجه می‌‌کند در حالی‌ که تلفیق آن با آبی، تشکیل رنگی می‌‌دهد که نسبت به رنگ قرمز کنترل شده تر است.

هنگامی که قرمز یا آبی (در محصول) قابل پیشبینی‌ هستند (و نمی‌‌توان یا نمی‌خواهیم که آن‌ها استفاده کنیم) بسته به تنالیته زیرین، ارغوانی‌ متمایل به قرمز می‌‌تواند جایگزین خوبی‌ برای قرمز باشد یا ارغوانی متمایل به آبی می‌‌تواند جایگزین خوبی‌ برای آبی باشد.

این رنگ در شعاع قدرت و شدت خود، بیشتر با معنویت عصر جدید در ارتباط است. دارای کیفیتی آینده گراست که می‌‌تواند برای محصولاتی که با جدید بودن در ارتباط اند جوابگوی خوبی‌ باشد چون شکستن مرز‌های تکنولوژی را تداعی کرده و دارای اخلاقیاتی در تن‌های زمینه است که این تن‌ها با هنر و یگانگی در ارتباطند.

همانطور که از نامش بر می‌‌آید و به همچنین دلیل ارزش محصولات با رنگ ارغوانی تیره بسیار بهتر و قوی تر از سایر رنگ هاست. این مساله به خصوص در بازار اروپا و یا برای مردمانی با فرهنگ یا حساسیات اروپایی بسیار صادق است.

حضور یک پس زمینه خاکستری می‌‌تواند پیچیدگی‌ و لطافت بیشتری به ارغوانی ببخشد. همانطور که صورتی‌ نسخه‌ای رنگ و رو رفته تر نسبت به قرمز است، بنفش کمرنگ هم روی نرمتر ارغوانی است. بعدی احساسی‌ و خاطره بر انگیز و ظاهراً اشرفی در این طیف رنگی‌ وجود دارد. زمانی‌ سرسختانه تصور می‌‌شد که این رنگ مربوط به خانم‌های جوان قدیمی‌ با مد آن روزگار و موهای بنفش کمرنگ است ولی‌ امروزه این طور نیست و این رنگ ربطی‌ به این قدمت و این زنان ندارد، چون در حال حاضر مقبولیت زیادی در صنعت مد در هر سنّ و گروه جنسی‌ دارد. به هر حال هنوز یک آراستگی و ظرافت با ارغوانی کمرنگ وجود دارد که بسیار در ارتباط با طعم و بوی شیرینی‌ است. به خصوص بوی گل ها، انگوری و شاتوتی نیز رنگ‌هایی‌ هستند که با شیرینی‌ این میوه‌ها در پیوندند.

 

نظرات0