مشکل چیست؟

02/11/2017

بارها گفته شده است،‌ اما بازگو کردنش همیشه لازم است – استارتاپ شما چه مشکلی را حل می کند؟‌ هر استارتاپی هدفش این است که یک مشکل را به خوبی حل کند.

ممکن است که در حال حاضر راه حلی برای این مشکل نداشته باشیم یا راه حلی که داریم خوب نباشد. یک استارتاپ راه حل بهتر را ارائه می دهد. این راه حل ممکن است کم هزینه تر، سریع تر و درکل بهینه تر باشد. هسته و اساس هر استارتاپ بر می گردد مشکلی که قرار است حل شود.

گاهی اوقات وقتی تیم ها درگیر کارهایی مثل ساختن محصول و در آوردن مدل درآمدیشان می شوند، این یادشان می رود که واقعا استارتاپشان قرار است مشکلی را برطرف کند. این زمانی است که باید بزنند بیرون و مشکل یابی کنند. بپرسند، این چه کاری است که خیلی گران است؟ یا زیاد طول می کشد؟ پشت این سوال زنجیره ایی از سوالات مهم دیگر مطرح می شود، مثلا اینکه این استارتاپ قرار است مشکل چه کسی را حل کند؟ حالا که می دانیم مشکل چیست و مال کیست، باید راجع به راه حلمان فکر کنیم. اصلا آیا کار می کند؟ آیا این راه حل قابل استفاده آنهایی هست که با این مشکل دست و پنجه نرم می کنند؟ آیا دلایلی وجود دارد که آنها ممکن است از این راه حل استقبال نکنند؟ مثلا قیمتش مناسب است؟ زیاد پیچیده نیست؟ اینجا است که به جای پشت میز نشستن باید باز برویم و با مردم صحبت کنیم . ببینیم آنها راجع به راه حل پیشنهادی ما چه فکر می کنند. این محصولی که می سازیم با راه حل های موجود، تقاضا، بازار و … چه تناسبی دارد؟ راه حل ما چه ویژه گی ای دارد که آن را از راه حل های دیگر برتر می کند؟ چرا باید مشتری ها راه حل ما را در مقایسه با راه حل های دیگر انتخاب کنند؟

سر آخر، به هر حال یک کسب و کار هستیم و حالا که این اطلاعات را در آوردیم، باید ببینیم که چه طور از این راه حلمان پول در بیاوریم. همان طوری که می بینید کلی سوال باید از خودمان و دیگران بپرسیم و پول درآوردن جزو آخرین دسته از سوالات هست. سوال هایمان همه قدم های اولیه است. همه چیز از آن مشکل شروع می شود. پس بجای اینکه از ته شروع کنیم، اینکه راه حل های دیگران برای مشکلات دیگران را برداریم و آنها را بازسازی کنیم، یا به صرف اینکه یک کسب و کاردر یک کشور دور خوب عمل کرده و کپی آن را در ایران بسازیم، در مقابل باید از ریشه و از پایین شروع کنیم. سوالایی مثل مشکل چیست و مال کیست و چه راه حلی برایش مناسب است و غیره، سوال های اساسی ای هستند که هر کارآفرین در هر مرحله ای از کارش، چه زمانی که هنوز فقط یک ایده دارد، چه زمانی که سرمایه گذار گرفته است و یا آن موقع که کسب و کارش را می خواهد عمومی کند به آن فکر می کند، همیشه و هر روز. این سوالی است که استارتاپش را تعریف می کند و مثل یک لنگر آن را سرجا نگه می دارد. همه ی اینها خیلی خوب در مدل کسب و کار ناب و به ویژه بوم ناب مطرح می شود که دفعه دیگر راجع به آن صحبت می کنیم. فعلا بیاید مشکل یابی کنیم.

به قلم: ایران سیدرئیسی، مدیر برنامه آواتک

ایران سید رئیسی مدیر برنامه آواتک است. ایران فارغ التحصیل دانشگاه بریتیش کلمبیا در کانادا و مدرسه عالی اقتصاد لندن در انگلستان است. پیش از آواتک، ایران در پروژه های مختلف در  زمینه توسعه بین الملل در کشور های منطقه شرق آفریقا مشغول به فعالیت بوده است.

 

نظرات0