رقبا دشمنان شما نیستند

01/17/2016

 

افزایش رویدادهای استارتاپی، این فرصت را برای ما فراهم می کند که بیشتر از گذشته با تیم های استارتاپی در تعامل باشیم و پای صحبت ها و دیدگاه های آن ها بنشینیم. در میان این صحبت ها مباحت زیادی چون پیدا کردن هم تیمی تا چگونگی جذب سرمایه گذار مطرح می شود و یکی از جذاب ترین این مباحث، مبحث رقبا است.

این مبحث، مانند هر مبحث دیگری جنبه های مختلفی دارد ولی قطعا رقبا دشمن شما نیستند. رقبا به شما نشان می دهند که بازاری برای آن محصول یا سرویس وجود دارد و شما می توانید قسمتی از آن را تصاحب کنید.

احتمالا برای شما پیش آمده که برندهای موبایل مختلف خریده باشید یا ساعت، خودرو و …. و حقیقت این است که یکی از آن ها شما را با تجربه ای جدید از آن محصول یا سرویس آشنا می کند و مشتری آن محصول می شوید و این تجربه ها به بزرگتر شدن آن بازار کمک می کنند. هر چقدر رقبای شما، تلاش بیشتری برای بزرگتر کردن بازار بکنند، افراد بیشتری هم مشتریان شما می شوند .

پس بعد از گفتن تمام این ها، دشمن واقعی شما کیست؟ بگذارید برایتان شرح دهم…

تولید یک محصول ضعیف دشمن شماست

شاید شما بهترین جایگاه را در بازار و بیشترین مشتریان بالقوه را داشته باشید و بهترین سیستم توزیع در اختیارتان باشد، اما اگر محصول شما ضعیف باشد، همه چیز محکوم به فناست.

محصول را عالی بسازید، باقی به دنبال آن خواهد آمد.

طراحی بد دشمن شماست

از طراحی تجربه کاربری گرفته تا قالب ایمیل های ارسالی و پست های شبکه های اجتماعی، طراحی مهم است و شما را متمایز می کند.

نداشتن جزیان نقدیندگی دشمن شماست

فرض کنیم، شما الان یک محصول عالی با طراحی عالی ساختید ولی اگر فروش کافی و جریان مالی ندارید، حتما یک جای کار می لنگد. بعضی وقت ها داشتن محصول خوب با طراحی عالی، کافی نیست. بله ممکن است به من بگویید که جمله خودم را در 2 پاراگراف بالاتر نقض کردم ولی عدم قطعیت یک استارتاپ، خود را در همین جاها به شما نشان می دهند و راه حل راحت و سریعی هم ندارد.

اگر فروش شما علیرغم داشتن محصول خوب و طراحی عالی روبه پایین است، پس یکی از نقاط پازل مثل انطباق مشکل و راه حل یا انطباق بازار و محصول خود در استارتاپ ناب را به درستی انجام نداده اید. پس بهتر است این مشکل را هر چه زودتر پیدا کرده، قبل از آن که از قطار جا بمانید.

فروش حیاتی است، بدون فروش شما یک شرکت نیستید.

 حاشیه سود اندک دشمن شماست

در اغلب مواقع شما تصور اشتباهی از رقیب خود دارید، شما فکر می کنید که آن ها، بازار را قبضه کردند و همه جا هستند و گردش مالی حجیمی دارند. ولی واقعیت این است که شما این اطلاعات را کامل در اختیار ندارید. شما اطلاعی از سود خالص آن ها ندارید. شما به درستی نمی دانید که آن ها چه مبلغی را به خودشان حقوق می دهند و بسیاری متغییرهای دیگر.

ولی چیزی که می دانید، حاشیه سود و هزینه های شماست. بروی همین تمرکز کنید. جف بزوز (Jeff Bezos) به این معروف بود که سعی می کرد تا حاشیه سود همکاران و تامین کنندگان خود را تا جای ممکن کم کند تا به همین میزان، مشتریان نیز پول کمتری پرداخت کنند. برای آمازون، سود به معنای رضایت مشتریان و در نهایت رشد بوده است.

بروی افزایش حاشیه سود خود تمرکز کنید.

حواس پرتی و عدم تمرکز دشمن شماست

اینکه در شبکه های اجتماعی، چون فیسبوک، توییتر، اینستاگرام و هر شبکه دیگر به دنبال رقبای خود باشید و آن ها را جستجو کنید، آسان است. اینکه آن ها را ببنید که هر هفته بیشتر رشد می کنند و بزرگتر می شوند و به دستاوردهای زیادی دست یافته اند هم آسان است ولی نکته مهم این جاست که شما آن چیزی را می بینید که آن ها می خواهند. هیچ شرکتی درباره فروش ضعیف و اوضاع آشفته خود در شبکه های اجتماعی پست یا توییت نمی گذارد. آن ها در مورد آخرین مصاحبه خود در تلویزیون و آخرین دستاوردهای خود صحبت می کنند تا اوضاع خود را بهتر از آن چه هست نشان دهند.

تمرکز خود را از دست ندهید، بروی استراتژی که چیده اید تمرکز کنید و استارتاپ خود را بسازید و حواستان از کارتان پرت نشود.

اجرای بد دشمن شماست

واقعیت این است که بدون اجرای درست کارها، چه رقیبی داشته باشید، چه نداشته باشید، شما به مشکل برمی خورید. اجرای خوب نیازمند یک تیم خوب و یک فرهنگ استارتاپی مختص شماست. تیمی که در شرایط دشوار چون کار کردن بدون وقفه در کنار شما می ماند تا زمان انتشار محصول به عقب نیافتد.

در آخر اگر تمام کارهای بالا را انجام دادید، می شود گفت که شما روبه راه هستید و در مسیر درستی حرکت می کنید و نیاز نیست که نگران رقبای خود باشید، هر چند باید با آن ها در تماس باشید و از حال و روز صنفی که در آن هستید مطلع باشید. انتخاب کردن رقیب به عنوان دشمن به عنوان موضوع این نوشته، بهانه ای شد که عواملی را که اغلب استارتاپ ها درگیر آن ها هستند را مرور کنیم، محصول خوب، طراحی عالی، تیم قوی، جریان نقدینگی کافی، حاشیه سود مناسب، تمرکز و اجرای خوب، همه و همه عناصر تشکیل دهنده یک استارتاپ موفق هستند. آیا شما هموز نگران رقبای خود بیشتر از عوامل سرنوشت ساز بالا هستید؟

برای اطلاع از آخرین نوشته ها، تغییرات، رویدادها و فرصت های آواتک، حتما در خبرنامه ما عضو شوید.

نظرات0