اُوفو، سرویس به اشتراک گذاشتن دوچرخه
05/30/2018
همه میدانیم که شهرهای بزرگی همچون تهران با مشکل ترافیک و آلودگی هوا دست و پنجه نرم می کنند. اما یکی از راههایی که می تواند به سالمتر شدن هوا و خلوت شدن شهر کمک کند استفاده از دوچرخه است. کشور چین هم از این قضیه مستثنی نیست و در سال 2014 Dai Wei دانشجوی انصرافی دکترا به همراه 4 دانشجوی دیگر پس از تحقیقات بسیار، اپلیکیشنی را جهت به اشتراک گذاری دوچرخه به نام افو (Ofo) وارد بازار کردند و تاکنون توانسته اند به موفقیتهای زیادی دست پیدا کنند.
دوچرخههای اوفو چطور کار میکنند؟
برای استفاده از دوچرخههای اوفو باید اپلیکیشن آن را بر روی تلفن هوشمند خود نصب داشته باشید و با یافتن نزدیکترین دوچرخه و رسیدن به آن، شماره دوچرخه را وارد برنامه کنید. پس از دریافت کد چهاررقمی توسط اپلیکیشن می توانید قفل دوچرخه را که به چرخ عقب نصب شده باز کنید و به مدت 30 دقیقه از آن استفاده کنید. پس از اتمام دوچرخهسواری، افراد باید دوچرخه را در یکی از ایستگاههای آنها پارک کنند. هزینهی استفاده از دوچرخههای اوفو روزانه 15 سنت به عنوان حق اشتراک است.

سرمایهگذاران Ofo
اوفو در ابتدا برای اجرای فعالیت اش بودجهای برابر با ۹۳۰ میلیون یورو جمع آوری کرد اما اکنون با شرکتهایی چون Russia’s DST و Didi Chuxing به عنوان سرمایهگذار همکاری میکند.
در حال حاضر این سرویس در چین بالغ بر 300 میلیون کاربرد دارد و همچنین توانسته 30 میلیون کاربر در سنگاپور، انگلیس و آمریکا برای خود جذب کند. پیش بینیها حاکی از آن است که تا سال 2020 اوفو درآمدی معادل 5.8 میلیارد دلار بدست خواهد آورد.
جالب است بدانید که سال گذشته تیم کوک مدیرعامل شرکت اپل نیز برای ملاقات با دانوی، صاحب ایده اوفو به پکن رفت و همین دیدار باعث شد اپلیکیشن اُفو در اپلاستور، بالغ بر نیم میلیون نفر آن را دانلود کنند و در صدر محبوبترینهای چین قرار بگیرد.
به نظر شما این طرح در ایران چقدر قابل پایهگذاری است؟ آیا می توان استفاده از ماشین های شخصی را محدود کرد و به جای آن دوچرخه ها را به عنوان وسیله نقلیه جایگزین کرد؟