رنگ ها و تاثیرات آن ها، قسمت چهارم: سفید و سیاه
10/14/2015
در قسمت آخر بررسی رنگ ها و تأثیرات آن ها توسط شروین مشایخ به رنگ های سفید و سیاه می پردازیم. شما را به خواندن ادامه مطلب دعوت می کنیم.
سفید
(سبک بال، قدیمی، پاک و خالص، روشن)

عجیب نیست که سفید پاکی و ساده گی را تداعی میکند. مهم است که به یاد داشته باشیم که چشمان آدمی رنگ سفید را به عنوان یک رنگ درخشان میبیند و به همین دلیل از این رنگ برای ایجاد تضاد در نمادها در محل خرید و بسته بندی یا هر جائی دیگر که در چشم باشد، استفاده میشود. سفید کالاها را با حس شفافیت و تمیزی آغشته میکند. برای کالاهای کودک و کالاهایی که مربوط به بهداشت و سلامت فردی است این رنگ بهترین پیام است. اگر به سفید به عنوان رنگ کاری (نقاشی) یا ماده رنگی نگریسته شود، این رنگ به عنوان رنگ غایب خودنمایی میکند. ولی اگر به لحاظ نور آن را مورد برسی قرار دهیم حضور تمام نورهاست. درست همان طور که نیوتن در آزمایش خود با منشور کشف کرد و نشان داد که نور سفید تمام رنگهای چرخه رنگ را در خود دارد، در حالی که نور سیاه هیچ ندارد.
اگر ما فضای داخلی را با رنگی متضاد با رنگ سفید خالص گرم یا سفید واضح یکنواخت کنیم، این مساله باعث به وجود آمدن حس قدرتی میشود که احساس گرم بودن و مطبوع بودن را در فضا میگیرد. سفید خالص سمبل مینیمالیسم مطلق است چون یک لوح سفید در برابرهررنگی میتواند ایجاد تضاد کند. سفید رنگ کاملاً متضاد سیاه است ولی در چاپ، بسته بندی و طراحی محصول، حسی از یک بسته شکوهمند را القا میکند. مگر این که با یک گرافیک شیک و با سلیقه آراسته شود یا کمی رنگ یا پرداخته آن خوش رنگ و لعاب تر شود.
رنگهای گرم مایل به سفید احساس دوستی بیشتری در خود دارند به خصوص وقتی که بیشتر به بخش گرم تر حرکت میکنند. سفید با ته مایه گرم، حس خیلی خوشمزه و عالی برای اتاقهای غذاخوری و صنایع بسته بندی دارد. سفید وانیلی حس نور، رایحهها و طعمهای خوشایند را القا میکند.
رنگ سیاه

(قدرتمند، مرموز، کلاسیک و زیبا)
همواره روی ذهن آدمی تاثیر گذر است. مشکی بیشتر مرتبط است با رمز و راز جادویی شب. عصاره نفوذ ناپذیری، پس از تاریکی و قدرت، رنگ سیاه در بسیاری از انواع محصولات سطح بالا و مد روز دیده میشود. مصرف کننده، رنگ سیاه را به عنوان قوی ترین، نمایشی ترین، چشم نوازترین و گران قیمتترین محصول مینگرد. بنابراین در بسته بندی مواد غذایی جایی که مشتری پول بیشتری را برای این تصویر خوراکی میدهد، این مسائل قابل تعمیم است. در سالهای اخیر نظرات در بارهٔ مشکی نسبت به سایر رنگها بیشتر عوض شده است و نظرات منفی تبدیل به رویکردهای مثبت شده اند.
در بعضی از فرهنگها سیاه نماد عزاداری و سوگواری محسوب میشود.این رویکرد غم انگیز کم کم جای خودش را به نگاهی مدرن داد چون مردم امروزه این رنگ را با لیموزین سیاه رنگ، کت و شلوار مجلسی سیاه رنگ، گرانیت براق، چرمهای گران و بسیاری از اجناس گران قیمت میشناسند که به این رنگ جذابیتی بی بدیل میدهد. سیاهی زیاد ممکن است شوم و نحس و مرگبار جلوه کند. یک پیراهن سیاه به همراه یک کت و کروات سیاه، آدم را کمی شبیه به اعضای مافیا میکند. یک محیط داخلی تمام سیاه، حس اتاق فال بین ها را بدون هیچ گونه آرامش رنگی نشان میدهد. پر واضح است که بسته بندی، نماد سازی و تبلیغات هیچ گاه نباید کاملاً سیاه باشد چون احتمال می رود که پیام غیر قانونی یا غیر موجه جلوه کند.
ولی مشکی پیام قدرت را هر جا که باشد انتقال میدهد. در محصولات مصرفی این یک اصل است که هر گاه نیرو، پتانسیل، دوام و وزن هست، سیاهی باید بیشتر از سایر رنگها سهیم باشد، حتی اگر در واقع این خواص را نداشته باشد. این مساله میتواند برای یک دستگاه یا تجهیزات یا هر محصول دیگر که نیاز به القای وزن به معنای سختی و دوام مواد سازنده دارند، یک مزیت محسوب شود. اما به دلیل ارتباطی که سیاهی با وزن سنگین دارد یک قایق یا یک هواپیمای سیاه، ایده خوبی نیست. اگر خیلی سنگین باشد ممکن است غرق شود یا سقوط کند. ولی این مساله برای اتومبیل ها، موترسیکلتها یا چهارچرخهها مشکل ساز نیست چون وزن در محصولاتی که بر روی زمین حرکت میکنند، مزیت محسوب میشود.
به هر روی، سیاهی با سفیدی یک تضاد تمام عیار دارند در نتیجه استفاده از آنها برای نشان دادن ازدواج متضادها بسیار کامل و به جاست. سیاه و سفید کلاسیک ترین و نمادینترین ترکیب رنگ محسوب میشوند که قدرت و شفافیت را به همراه نیرو و پاکی نشان میدهد.